SÁRGACSEKK

Meg­szű­nik a fél­édes To­kaji! Több is­mert bor­fajta el­tű­nik pár éven belül

Las­san meg­szün­te­tik azo­kat a nép­szerű bor­faj­tá­kat, ame­lye­ket na­gyon ne­he­zen lehet kül­föl­dön el­adni, itt­hon vi­szont ezek a leg­nép­sze­rűb­bek. Nem lesz töb­bet fél­szá­raz és fél­édes to­kaji bor, sem szá­raz sza­mo­rodni, mert ezek­ben a ka­te­gó­ri­ák­ban ren­ge­teg lőrét lehet ta­lálni a pol­co­kon.

Az édes borok közül marad az essencia és az aszú: ezekből már csak 5 és 6 puttyonyost (vagy még édesebbet)  lehet készíteni. Lesz egy másik édes kategória, amibe a késői szüretelésű borok és a szamorodnik tartoznak majd és lesznek persze száraz borok.

A félszáraz és félédes kategóriát viszont megszüntetik, mert sok borász ezeket „kármentésnek” használta: ha nem sikerült jól az édes bor, lett belőle félédes, ha túl savas lett a száraz, kis csinosítás után lett belőle félszáraz.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Mi lesz helyette?

Ezek között természetesen sok nagyon jó bor is van: nem véletlen, hogy  Magyarországon a legtöbben ezeket keresik. A következő évjáratokban viszont Tokaji néven már nem fogják megtalálni, hanem „off-dry”-ként, azaz maradékcukrot tartalmazó borként a száraznál édesebb kategóriában kell majd őket keresni a polcokon. Így jobban be lehet szabályozni, hogy milyenek legyenek ezek a borok, de a borászok dolgát is megkönnyítik, hiszen nem kell a papíron rögzített cukorfokhoz alkalmazkodniuk.

Irdatlan sok pénz

Tavaly 33 milliárd forintot szavaztak meg a Tokaji Borvidék fejlesztésére, ennek nagy része felett a  Tokaj Borvidék Fejlesztési Tanács rendelkezik. A stratégiai átalakítással egy londoni céget, a Claessens Internationalt bízták meg, ami olyan cégeknek segített a márkaépítésben, mint a Mumm pezsgő, a Chivas Regal vagy a Stolichnaya vodka. Ma mutatták be a cég eddig elkészített anyagát, amelyben már az új kategóriák szerepelnek.