MEDICINA

Magas a vér­nyo­má­sod? 13 trükk, ami­vel könnyen le­nyom­ha­tod

A magas vér­nyo­más­ról nem túl­zás azt ál­lí­tani, hogy sok ezer ember csen­des gyil­kosa: ez a be­teg­ség ugyanis több ha­lá­los kór­nak is az elő­szo­bája lehet. De vajon ho­gyan lehet lej­jebb vinni a vér­nyo­mást?

Ha magas a vérnyomásod, mindig hallgass az orvosodra, és szedd be a gyógyszert, amit felír. Természetes módszerekkel azonban segítheted az orvos munkáját, és támogathatod a szervezetedet abban, hogy lejjebb menjen a túlságosan magas vérnyomásérték. Megmutatjuk a legjobb módszereket.

Sétálj!

Azok a magas vérnyomással élő betegek, akik rendszeressé teszik a gyors sétákat, akár 6-8 higanymilliméterrel is csökkenthetik a vérnyomásukat. A sport segít, hogy a szív hatékonyabban használja fel az oxigént, és így erőteljesebben pumpálhassa a vért. A legjobb, ha a hét legalább 5 napján 30 percet sportolsz, és fokozatosan emeled a terhelést.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Lélegezz mélyeket!

A lassú, mély légzés, és a meditatív gyakorlatok, mint a csikung, a jóga és a tai chi csökkentik a stresszhormonok mennyiségét a szervezetben. Ezek a hormonok serkentik a renin nevű enzim termelődését, amely emeli a vérnyomást. Reggel és este 5 perc meditáció segít a vérnyomásod hatékony csökkentésében. Lélegezz be lassan, hasba, majd lélegezz ki, és engedj el minden feszültséget.

Tankolj fel káliummal!

A megfelelő káliumbevitel nagyon fontos a vérnyomás csökkentése szempontjából. Igyekezz napi 2000-4000 milligrammot elfogyasztani ebből a fontos ásványi anyagból. A legjobb káliumforrások az édesburgonya, a paradicsom, a narancslé, a krumpli, a banán, a bab, a borsó, a sárgadinnye, és az aszalt gyümölcsök.

Óvatosan a sóval!

A legtöbb magas vérnyomással élő emberre jó hat, ha csökkenti a sófogyasztást. Ne vigyél be napi 1500 mg-nál több nátriumot – jó ha tudod, hogy egy kávéskanálnyi sóban 1200 mg nátrium van. A legtöbb rejtett sót a feldolgozott élelmiszerek tartalmazzák, így ezek fogyasztásával különösen óvatos légy. Az otthon főzött ételekhez pedig használj kevesebb sót, helyette zöldfűszerekkel ízesítsd őket.

Egyél egy kis csokit!

Az étcsokoládé tele van antioxidáns hatású flavonoidokkal, amelyek segítenek megőrizni az erek rugalmasságát, így csökkentve a vérnyomást. Egyél pár kockát minden nap a legalább 70 százalékos kakaótartalmú étcsokiból!

Eközben a címlapon

Szedj Q10-et!

Egyes kutatások szerint a Q10 koenzim szedése akát 17 HgMM-rel is képes csökkenteni a vérnyomást. Az energiatermelő folyamatokban részt vevő antioxidáns kitágítja ez ereket.

Igyál egy keveset!

Minél kevesebb alkoholt fogyasztasz, annál kevésbé kell tartanod a magas vérnyomástól. Ám egy negyed-fél pohár vörösbor nem árt, sőt, egyes tanulmányok szerint csökkenti a vérnyomást, és a szívbetegség veszélyét. Ennél több viszont nem használ, sőt, nagyon ártalmas!

Válts koffeinmentesre!

A koffein egyes kutatások szerint növeli a vérnyomást – azzal mindenesetre nem ártasz, ha leszoksz róla, és nem hagyod, hogy a stressz mellett a koffein is beszűkítse az ereidet. Válts inkább koffeinmentes kávéra.

Teázz!

A tea, különösen a koffeinmentes gyógytea több vizsgálat szerint is képes csökkenteni a vérnyomásértékeket. Egy amerikai kutatás szerint például a 6 héten át hibiszkuszteát fogyasztóknak kimutatható mértékben csökkent a vérnyomásuk,vélhetően a hibiszkuszban levő növényi vegyületeknek köszönhetően.

Dolgozz egy kicsit kevesebbet!

Ha egy héten több, mint 41 órát dolgozol, az 15 százalékkal növeli a magas vérnyomás kockázatát. Ne félj időnként abbahagyni a munkát, és feltöltődni, időt szánni a hobbidra vagy a sportra, és egy kicsivel kevesebb feszültségben élni.

Relaxálj zenével!

A kedvenc zeneszámaid a vérnyomásodra is hatnak – egy olasz tanulmány résztvevőinél például a kelta és indiai dallamok napi 30 perces hallgatása komoly vérnyomásesést hozott.

Horkolsz? Kérj segítséget!

A horkolást minden esetben ki kell vizsgálni: ha ugyanis alvás közbeni légzéskimaradás, azaz alvási apnoé okozza, akkor többek közt magas vérnyomáshoz is vezethet.

Egyél fehérjét!

Egy amerikai kutatás szerint, ha az étrendedben a finomított szénhidrátok egy részét szója- vagy tejfehérjében gazdag ételekre cseréled, szintén csökkentheted a vérnyomásodat.