SÁRGACSEKK

Ki­kap­csol­ják az au­tó­hi­tel-pénz­szi­vattyút

Sokan tönk­re­men­tek az au­tó­hi­te­lek tör­lesz­té­sé­ben. Akik még tal­pon van­nak, azok­nak fel­csil­lant a re­mény, hogy nem viszi el ko­csi­ju­kat a bank. Ala­cso­nyabb for­du­lat­tal pö­rög­het to­vább a pénz­szi­vattyú.

Az autóhitelesek is számíthatnak valamifajta forintosításra, miképp a közelmúltban a lakáshitelek esetében történt. Nagy Márton, az MNB ügyvezető igazgatója szerint szerint azért vált sürgetővé a probléma megoldása, merta bedőlő hitelek „átfertőződést” okoznak, azaz, aki nem tudja fizetni az egyik hitelét, feltehetően hamarosan a másik hitelével is bajba fog kerülni.

Nehéz lesz kiszállni (Fotó: AFP)
Nehéz lesz kiszállni (Fotó: AFP)
EZT OLVASTAD MÁR?

Halmozottan hátrányos adósok

Márpedig az adósok között jelentős számban vannak, akik a lakás- és/vagy autóhitelük mellé beszereztek egy személyi kölcsönt, vagy egy méretes áruhitelt is. Természetesen valamennyi deviza-alapú. A felvétel pillanatában jó ötletnek tűnt.

A jegybank ügyvezetője a Napi Gazdaságnak elmondta:

Eközben a címlapon
„Devizaalapú autóhitelből maradt 300 milliárd forintnyi, és van még további 65 milliárd forint személyi hitel, összesen 255 ezer szerződés. ...a 168 ezer autóhiteles ügyfélnek van még további 30-40 ezer jelzáloghitele.”

Bennfentesek azt is tudni vélik, hogy azért olyan jól nem járhatnak a hitelre autót vásárlók, min az ingatlanhitelesek. Az utóbbiak ugyanis kedvezményesen, 256,5 forintért szabadulhattak meg a sosem látott svájci frankjaiktól. Ha mégis így lenne, akkor felvetődne a következő kérdés: ki állja a különbözetet?

A jegybank újra zsebbe nyúl

A feladat: kijutni a vízből (Fotó: AFP)
A feladat: kijutni a vízből (Fotó: AFP)

Aligha lehet ez más, mint a Magyar Nemzeti Bank. A központi bank rendelkezik elegendő devizával, amelyet Windisch László, az MNB alelnöke egy napokban tett sajtónyilatkozatában lényegében már fel is ajánlott a kereskedelmi bankoknak a hitelkiváltáshoz. A lakáshitelek forintosításakor is ez volt a megoldás. Szakértők  szerint erre azért volt, és lenne ismét  szükség, mert ha a bankok a devizapiacon vásárolnák meg a rengeteg svájci frankot, akkor az a forint jelentős gyengülését eredményezhetné.

A devizaalapú hitelek forintosításának mikéntje arra sarkallja a pénzintézeteket, hogy ne várják meg az állami verdiktet, amely esetleg újabb jelentős terhet rakna rájuk,  hanem keressék a megegyezést az ügyfelekkel és minél több devizaalapú autóhitelt forintosítsanak. Ez a folyamat már megkezdődött.

Központilag nehéz lesz

Mosolyogni semmi ok (Fotó: AFP)
Mosolyogni semmi ok (Fotó: AFP)

Az autóhitelek központilag szabályozott forintra váltása több ok miatt is várat magára. A döntéshozóknak mérlegelniük kell, hogy mi lehet az a mérték, ami az autóvásárlás érdekében eladósodottak – tehát sok esetben luxusigényeket kielégítő vásárlók -, megmentése érdekében még elfogadható a közvélemény számára.

A nyomós szakmai érv szerint pedig azért is szinte megoldhatatlan, mert a viszonylag egységes ingatlanhitelekkel szemben, az autófinanszírozás számos konstrukcióban zajlott és zajlik ma is, így nagyon bajos egységes szabályt alkotni a forintosításra.