RIPOSTER

Tűr­he­tet­len a hely­zet, ki­akad­tak a lakók a zaj miatt

Zug­ló­ban és több Bu­da­pest kör­nyéki te­le­pü­lé­sen is há­bo­rog­nak a lakók, mi­u­tán meg­vál­toz­tat­ták a fe­ri­he­gyi re­pü­lő­tér fel- és le­szál­lási pá­lyáit. Per­sze olya­nok is van­nak, akik a hir­te­len tá­madt csend­nek örül­het­nek: már nem ők hall­gat­ják a gépek zaját, hanem mások...

Sorra érkeznek az olvasói panaszok a -hoz a fővárosból és több környékbeli kistelepülésről: a lakosok eddig nem tapasztalt ricsajra ébrednek hajnalonként, és esténként is csak nehezen tudnak elaludni a le- és felszálló repülőgépek zajától. Lapunk utánajárt, és kiderült:

augusztus 16-tól megváltoztak a repülési útvonalak!

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Panaszkodik fél Zugló, Angyalföld és több kis falu is

„Aki kitalálta ezt a változtatást, annak kellene itt élnie!” – mondta méltatlankodva lapunknak Huszák Gyuláné, aki a Ferihegytől nem messze fekvő Péteriben lakik. De hasonló véleménnyel vannak az idős hölgy szomszédai is, akik szintén szenvednek a sokszor kibírhatatlan zajtól, melyet a közvetlenül a házak felett elszálló repülők okoznak jó egy hete.

A pestieket is érinti a repülőgépek új útvonala. Több pesti kerületből is, Zuglóból és Angyalföldről is kaptunk panaszt.

Az Árpád hídnál elviselhetetlen a repülők zaja, ott már nagyon alacsonyan repülnek - mondja Kunszenti Erika, hozzátéve: a féklapátok visító hangja sokszor hihetetlenül hangos, ráadásul nem napi egy-két gépről van szó, hanem 5 percenként jön egy repülő.  Óbuda és Angyalföld felett tényleg más úton szállnak a gépek, mint eddig, közelebb az Árpád hídhoz. De Zuglóban is vannak olyan környékek, amelyeknek a lakói megdöbbentek a hirtelen támadt esti és hajnali zajtól.

Jóval zajosabbak lettek az esték, van olyan is, hogy már egymás hangját sem halljuk egy beszélgetés során. Korábban ilyen nem volt – mesélte nekünk Nagy Sándor, aki a zuglói Torontál utcában lakik.

Eközben a címlapon

Vannak nyertesek is, akiknek hirtelen csend lett

Persze a repülők útjának megváltoztatásával nem csak vesztesek vannak. Többen is úgy nyilatkoztak, hogy a hirtelen jött csendet nehéz megszokniuk. Ilyen volt Németh István is, akinek autószerelő műhelye van a szintén zuglói Szatmár utcában.

Bár a zárt műhelyben védve vagyunk a kültéri zajtól, az udvaron is sokat dolgozunk. Én inkább azt vettem észre, hogy kevesebbszer hallom mostanában a repülőgépeket – mondja. Egy repüléssel foglalkozó csoportban pedig Illés Katalin egyenesen furcsállta, hogy az utóbbi napokban túl nagy lett a csönd Kőbányán a Rákos-patak környékén.

Nem egyeztettek a változásokról

A kiderítette: a repülési útvonalakat augusztus 16-tól változtatták meg. A légiforgalmi irányításért felelős HungaroControl Zrt. rövid indoklása szerint „európai uniós szabályozás miatt”. A cég szerint az új eljárások a repülésbiztonság erősítésén túl várhatóan pozitívan befolyásolják Budapest és a környékbeli települések zajhelyzetét.

A HungaroControl augusztus 15-én, vagyis egy nappal a le- és felszállási útvonalak megváltoztatása előtt küldött az érintett települések önkormányzatainak egy közleményt.

„Nem volt semmiféle egyeztetés a HungaroControl részéről, csak egy eu-s szabályozásra hivatkozó közleményt kapott az önkormányzat” – mesélte a -nak Szigeti Zsolt, aki Péteriben önkormányzati képviselő.

A településen eddig nem volt zaj, most viszont pont fölöttük repkednek a repülőgépek. Semmi probléma nem lenne, ha a településtől egy kilométerre vezetnék el a légiforgalmat, hiszen ott nem lakik senki, senkit sem zavarna a gépek dübörgése - mondja Kővágó Andrea, aki szerint a zajszennyezés miatt a helyi ingatlanok ára is be fog dőlni.

Péteri polgármestere, Petőné Vízi Valéria megerősítette, hogy a változtatás előtt nem volt egyeztetés, de azt is hozzátette, hogy a Hungarocontrollal azóta már túl vannak egy tárgyaláson, ahonnan bizakodóan jött el.

„Ígéretet kaptunk a HungaroControltól, hogy foglalkozni fognak az üggyel és a szervezet megvizsgálja a benyújtott javaslatokat” – mondta lapunknak.

A HungaroControl Zrt. közölte a kérdéseire: a törvényes és biztonságos légiközlekedés biztosítása érdekében új műszeres szabvány indulási eljárásokat (SID) dolgoztak ki, ezek léptek életbe augusztus 16-án. Az új navigációs követelményrendszer pontosabb nyomvonaltartást eredményez, ennek köszönhetően Budapesten és környékén összességében csökken a zajjal érintett területrészek nagysága. A légijárművek számos kerület felett nagyobb magasságot érnek el.

Az új műszeres szabvány indulási eljárásokat érintő koncepcióalkotási, tervezési és hatósági engedélyeztetési folyamatok közel egy évig tartottak, biztonságmérnökök, környezetvédelmi szakemberek és légiforgalmi irányítók részvételével. A SID eljárások kidolgozása a léginavigációs szolgáltatáshoz kapcsolódó szakmai szervezetekkel, a felügyeleti jogkört gyakorló hatósággal, továbbá a Budapest Airporttal együttműködésben történt, és az eljárások tervezésénél a szakmai szabályok mellett a lakossági észrevételekből leszűrhető szempontokat is figyelembe vették.

A csúcsnapokon csaknem 200 gép száll fel, és ugyanennyi le a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. Ez azt jelenti, hogy egyes légifolyosókon vannak olyan sűrűbb időszakok, amikor pár percenként elhúz egy repülőgép a lakók feje felett, órákon keresztül. Ráadásul éppen az esti, illetve a kora reggeli órák a legzsúfoltabbak, amikor egyébként már pont viszonylag csendes lenne a város…