DIÉTA

Itt a leg­újabb diéta, a 80/20: szu­per­gyor­san tépi le rólad a ki­ló­kat

Egé­szen új szem­szög­ből kö­ze­líti meg a fo­gyás kér­dé­sét, nem vé­let­len, hogy egyre több nő pró­bálja ki. Olyan ext­rák is van­nak benne, amikre min­den di­é­tázó áhí­to­zik, és rá­adá­sul ezzel a mód­szer­rel nincs jojó effek­tus.

A diétára még mindig úgy gondolnak a nők, hogy hosszú, ínséges idők következnek, amikor nincs több süti, csoki, se egy jó töltött káposzta, csak a zsírszegény, szénhidrátszegény és kidekázgatott zöldségek és magok. Pedig ma már a tudományos álláspont szerint sem helyes az önsanyargató diéta, szakértők a teljes életmódváltást javasolják. Ez az alapja a 80/20 diétás módszernek is, amit nem egy életmód-tanácsadó, hanem egy többszörös díjnyertes séf és szakácskönyv-szerző állított össze. Teresa Cutter egyáltalán nem híve az önsanyargatásnak, sőt: azt javasolja, hogy a diéta alatt igenis engedj néha a csábításnak. Csak mindezt ésszel tedd.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Hogy mire is gondol? A diéta elnevezése nem véletlenül 80/20, az étrend átalakításánál ugyanis nyolcvan százalékban kell egészséges ételeket enni, a fennmaradó húsz százalékban pedig szabad mindent, ami után sóvárogsz. Sokan erre azt mondják, így nem lehet túl hatékony a dolog, de Teresa szerint a titok nyitja abban van, hogy nincs teljes tiltás. Úgy tapasztalta, hogy a száz százalékos önmegtartóztatás hamar kudarcba fullad, ami nem csupán azt jelenti, hogy a diétázó visszatér a régi étrendjéhez, hanem azt is, hogy falni kezd, túleszi magát, és még több pluszkiló lesz rajta, mint a diéta elején.

A 80/20 diéta lényege, hogy kis lépésekben, óvatosan változtass az életmódodon. Fontos, hogy ne csak az étrendedre figyelj, hanem önmagadra is: legyen elég mozgás, alvás, és legyen pihenőidőd is. Teresa szerint a mozgást is érdemes először kicsiben kezdeni, és fontos, hogy a feltöltődéshez, pihenéshez éppúgy ragaszkodj, ahogy az esti edzéshez. Aki diétába és edzésbe fog, sokszor túlstresszeli magát, mintha egy elvárásnak kéne megfelelnie - pedig miért ne érezhetnéd jól magad közben is?

Szerinte minden étel egészséges, amit a dédnagyszüleid is megettek volna; lehetőleg kerüld azokat, amik tele vannak adalékanyagokkal, tartósítószerekkel. Friss zöldségekkel, természetes alapanyagokból készült hozzávalókkal és biztonságos forrásból származó hússal nem tudsz mellélőni.

Fotó: 123RF

Teresa szerint ha teljesen átállsz az egészséges, természetes ételekre, később rá se bírsz majd nézni a készételekre és gyorskajákra. Ezért fér bele abba a húsz százalékba, hogy egyél meg bármit, amit megkívánsz.