INSIDER

Itt a bizonyíték: Brüsszel megtámadta a babaváró támogatást

Nyilvánosságra hozta a magyar kormány azokat a jegyzőkönyveket, amelyek bizonyítják, hogy az Európai Bizottság (EB) megtámadta a babaváró támogatást.
  • Szerző: RIPOST

A dokumentumokból egyértelműen kiderül, hogy a versenypolitikai főigazgatóság július elseje utáni eljárással fenyegette meg Magyarországot arra az esetre, ha a kormány nem teljesíti az általuk megszabott feltételeket. Sőt, még azt is kilátásba helyezte, hogy a büntetésekkel csődbe taszítja azokat a bankokat, amelyek részt vesznek a programban.

Bebizonyosodott az is, hogy a Bizottság képviselői hazudtak, amikor letagadták a fenyegetést.

Mint ismert: komoly konfliktus alakult ki a magyar kormány, és az Európai Bizottság között, miután Brüsszel megtámadta a magyar kormány családvédelmi akciótervét, annak is a legfontosabb elemét, a babaváró támogatást. A magyar kormány válasza ugyanis az európai népességfogyásra nem a migráció, hanem a gyermekvállalási kedv ösztönzése, ezért július elsejei időponttal meghirdette a családvédelmi akciótervet, melynek minden eleme azt a célt szolgálja, hogy a migránsok betelepítése helyett a magyar családok vállaljanak még több gyermeket.

A program lényege, hogy a magyar kormány legfeljebb tízmillió forintos, kamatmentes kölcsön formájában segíti azokat a fiatalokat, akik a családalapítást választják.

A brüsszeli bürokraták azonban érthetetlen módon megtámadták a babaváró programot, majd az egészet letagadták: az Európai Bizottság közleményben cáfolta, hogy bármilyen formában támadta volna a magyar kormány családvédelmi akciótervét.

Most kiderült: hazudott az Európai Bizottság. A bizonyíték egy összefoglaló, mely a Bizottság szakértői és az illetékes magyar minisztériumok munkatársai közötti telefonos egyeztetésről készült.

Az alábbiakban közöljük az "Összefoglaló a Babaváró Támogatással kapcsolatos, az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatósága, valamint az EMMI, a PM és az ITM- TVI képviselői közötti, 2019. április 15-i szakértői szintű telefonos egyeztetésről" című összefoglaló vonatkozó részét:

4. További lépések

A Bizottság jelezte, hogy jogbiztonságot adó hivatalos határozatot nem szeretne hozni a kérdésben (erre idő hiányában sincs mód július 1-jéig), de 80%-os kamattámogatás és kezesség (és a költségtérítések alátámasztása) esetén hajlandó lenne ún. Comfort lettert (megerősítő levelet) kiadni, amiben jelezné, hogy a rendelkezésére álló információk alapján úgy véli, hogy az intézkedés nem tartalmaz állami támogatást. A konstrukció július 1-jéig való átalakítása azonban kérdéses időzítési szempontból, mivel a 80%-os kezességvállalás miatt törvényi és kormányrendeleti szabályozást is módosítani kellene.

A Bizottság felhívta a figyelmet arra, hogy amennyiben a határozatban mondaná ki, hogy az intézkedés nem minősül állami támogatásnak, akkor azt abból a szempontból is alaposan meg kellene vizsgálnia, hogy sért-e egyéb uniós szabályt (pl. a négy szabadság elvét). Comfort letter esetén ezt az aspektust nem vizsgálná, mivel az csak azt mondaná ki, hogy az intézkedés nem tartalmaz állami támogatást. A Bizottság azt is jelezte, hogy a Comfort Letter kiadását a Versenypolitikai Főigazgatóság magas beosztású vezetője írhatná alá, ami megnyugtató lehetne a bankok számára is.

A Bizottság kitérő választ adott arra kérdésre, hogy mit lépne, ha a magyar állam változtatások nélkül hatályba léptetné 2019. július 1-jével az intézkedést, de nem tartotta kizártnak, hogy hivatalból hivatalos vizsgálati eljárást indítson.

A Bizottság mindenesetre leszögezte, hogy esetleges érdekelti panasz esetén köteles lenne eljárni (ebben az esetben – ha az intézkedést a belső piaccal állami támogatásnak minősíti – el kell rendelnie a támogatás visszatérítését a bankok részéről). Ebben a vonatkozásban kiemelendő, hogy egy esetleges visszatéríttetést elrendelő határozat, tekintettel a visszatérítendő összegek nagyságrendjére és elkerülhetetlen voltára, akár bankszanálási eljárásokat és pénzügyi stabilitási problémákat is eredményezhet.

Azt nem tudjuk, hogy saját hatáskörben indítana-e a Bizottság eljárást, de a panaszkockázat jelentős, figyelemmel arra, hogy az állami támogatás lehetősége miatt a programban részt nem vevő piaci szereplők bármelyike jogosult panaszeljárás kezdeményezésére, és a Bankszövetség aktivitása miatt tisztában is vannak az állami támogatási aspektussal.

Tehát a Bizottság egyértelműen kimondta, hogy bármilyen panasz esetén vizsgálatot indít és olyan mértékű bírsággal fenyegetett, amely bankcsődökhöz vezethetne.

Nyilvánvaló: Brüsszel és az uniós elitnek falazó magyar ellenzéki sajtó hazudott, amikor letagadták, hogy a Bizottság megtámadta a babaváró támogatást...