LEHÚZÁS

Így trük­köz­nek az áru­há­zak, hogy töb­bet vá­sá­rolj

Leg­több­ször bele sem gon­do­lunk, mi­lyen apró cse­lek­kel ösz­tö­nöz­nek vá­sár­lásra a bol­tok és a hi­per­mar­ke­tek. Van, ahol a lég­kon­di­ci­o­ná­lót is erő­sebbre ál­lít­ják, mert a kel­le­mes hűvös ébren tart.

Jó, ha tudjuk, hogy amikor nem konkrét és a végletekig eltökélt szándékkal térünk be egy üzletbe, nagy esély van rá, hogy a vásárlói döntést befolyásolni igyekvő szakemberek karmai közé kerülünk, állítja egy biztonságtechnikai cég. A Pénzcentrum összeszedte, mik a legkeményebb vásárlásösztönző trükkök a boltokban.

A lap felhívja a figyelmet arra, hogy bizonyos kutatócégek például apró kamerákat dugnak a szupermarketek hűtőkamrájába, hogy rögzítsék a vásárlók szemmozgását. A drágább termékeket így előnyösebb helyzetbe tudják hozni:

EZEKET OLVASTAD MÁR?
oda teszik őket, ahová a leggyakrabban vándorol a pillantásunk.

Nem is gondolnánk, hogy a jó közérzetet hivatott biztosítani az üzletben a zene, a megfelelő színek, illatok és világítás, ugyanis nyugodt, relaxált állapotban hajlamosabbak vagyunk az impulzusvásárlásra.

Tudatos módon helyezik el a termékeket a polcra, így szinte nem is kell válogatni (Illusztráció: Thinkstock)
Tudatos módon helyezik el a termékeket a polcra, így szinte nem is kell válogatni (Illusztráció: Thinkstock)

A fényeken, a világításon a hangsúly

A gyorséttermek előszeretettel használnak piros, narancs és rózsaszín fényeket, gondoljunk csak az M betűs és a Burger láncolatokra. Az általuk használt színek ugyanis izgatóak, gyors evésre késztetnek, így hamarabb ürülnek az asztalok.

Megfigyelhető, hogy a szupermarketek a világításhoz általában tiszta, világos, lágy fényt használnak,

a túl erős fény húsok és halak esetében ugyanis nem előnyös.

A hűtőket is különleges módon világítják meg, hogy az áruk frissebbnek tűnjenek.

Eközben a címlapon

Több üzletben is sokszor a bejárathoz kerül a zöldség és gyümölcs, hogy az az illúziónk legyen, piacra érkeztünk. Azt pedig már a kutatások is bebizonyították, hogy a polcokon

a szemmagasságban lévő, tőlünk jobb kézre eső termékekből fogy a legtöbb,

ezért ide teszik a legújabb, legkapósabb, legdrágább dolgokat.

A polcrendezés másik szabálya, hogy mindig tele kell lenniük áruval, mert a tömeg kínálja magát. Senki nem akarja az utolsó tejet vagy az egyetlen megmaradt paprikát megvenni.

És végül egy régi Las Vegas-i trükk: a légkondicionáló azért van mindig kicsit erősebbre van állítva, mert

a kellemes hűvös ébren tart,

így ezzel is arra ösztönzik a vásárlót, hogy maradjon még és költse el észrevétlenül a pénzét.