INSIDER

Így húz­nak le a fa­pa­dos lé­gi­tár­sa­sá­gok

Meg­szá­mol­tuk: mi­u­tán meg­vesszük a je­gyet, még 43 féle jog­cí­men szed­het va­la­mi­lyen pót­dí­jat, plusz­pénzt a Wizz Air a saját hon­lap­ján sze­replő táb­lá­zat sze­rint, az "ad­mi­niszt­rá­ciós díj­tól" a rep­téri utas­fel­vé­tel díján át a le­fog­lalt ülő­he­lyig. Teli az in­ter­net a fa­pa­dos lé­gi­tár­sa­sá­gok haj­me­resztő le­hú­zá­sa­i­ról szóló szto­rik­kal.
  • Szerző: Ripost

Egy magyar család hiába ért három órával előbb a reptérre, nem tudott felszállni a Wizzair járatára, mert elmondása szerint túlfoglalták a gépet. Egy olvasónk azért fizetett 10 ezer forintot, mert nem volt kinyomtatva a jegye, a mobilos QR-kódot meg nem fogadták el a reptéren – de előtte a sorban több tucat utasét meg igen.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Több jegyet adnak el, mint ahány hely van

Molnár Nikolett a családjával utazott volna Máltára, ők túlfoglalás miatt nem tudtak felszállni a Wizz Air járatára. Újra meg kellett venniük a jegyet, ráadásul három napot elvesztettek a nyaralásból.   „Már szálltunk volna be, amikor hirtelen megjelent a Lezárva felirat, és nem engedtek tovább” – mesélte a -nak a lány. „A földi utaskísérő azt mondta, túlfoglalás miatt nem szállhatunk fel a gépre. A jegyünkön direkt rajta volt, hogy Wizz Air elsőbbségi, de ezzel se foglalkozott senki. Aztán eszünkbe jutott a csomag, ami majd nélkülünk érkezik meg Máltára... Mikor ezt szóvá tettük, felvilágosítottak minket, hogy nem kell aggódnunk, ugyanis – órákkal korábban – fel se tették a gépre. De akkor ki ült a mi helyünkön?”  A Wizz Air az utazomajom.hu-nak tagadta, hogy túltöltésről lett volna szó ebben az esetben, azt viszont a -nak elismerte, hogy bizonyos járatait túltölti. „A légiközlekedésben bevett gyakorlat, hogy a légitársaság a legnépszerűbb útvonalain számol bizonyos, nagyon csekély mértékű túlfoglalással annak érdekében, hogy több utas utazhasson” – mondta Radó András vállalati kommunikációs menedzser. 

Mintha direkt okoznák a nagy sorokat…

A hétköznapi tapasztalat az, hogy gyakran akkora sorok állnak a pultoknál, hogy lehetetlen időben odaérni a kapuhoz: egyszerre 3-4 járat ezernyi utasa sorakozik a pultoknál, így az utasok egy részének nincs esélye időben odaérni a kapuhoz, amit bármikor becsukhatnak előtte. Molnár Nikolett is így járt, hiába ért ki 3 órával a járatindulás előtt. Sokan azt mondják: a szándékos túltöltéssel sokat keresnek a cégek, mert megéri kifizetni a gépre fel nem jutó utasok után a kártérítést, mint a késő utasok miatt üres helyekkel utazni…

„Elsőbbségi” beszállás: sok ezerért tolakodhatunk

De számtalan más ötletük is van a fapadosoknak a lehúzásra. Ha „elsőbbségi” beszállást kérünk, az a Ryanairnél 5 euró, vagyis 1600 forint, a Wizz Airnél 1650–4000 forint, ha előre megvesszük, de már 8250 Ft repülőtéri vásárlás esetén. És még ez sem biztosíték arra, hogy bejutunk a gépre – mint azt Molnár Nikolett története is bizonyítja… Ráadásul ha a géphez busszal visznek oda a reptéren belül, akkor csak annyit garantálnak, hogy a busz elején ülhetünk, vagyis azt vásároljuk meg több ezerért, hogy előnyösebb helyzetből nyomakodhatunk a helyekért…

Eközben a címlapon

Fizetni kell, hogy a gyerek a szülő mellé üljön

A Wizz Air korábban akkor is egymás mellé ültette az egy foglalásban szereplőket, ha nem volt külön ülőhelyük. Most már csupán annyit garantálnak, hogy a 14 éven aluli gyerek az egyik felnőtt mellé kerül. Több más légitársaság is pénzt kér azért, hogy az együtt utazók egymás mellett ülhessenek, az ára jegyenként 300-16 500 forint. Ha egy négytagú családnak foglalunk, és nem veszünk fix ülőhelyet, biztos, hogy szétültetnek minket…

A QR-kóddal is lehúzhatnak…

"Tőlünk azért kértek el tízezer forintnyi eurót, mert nem nyomtattuk ki a jegyünket, a mobilon bemutatott QR-kódot pedig nem fogadták el, miközben előttünk jó pár embernek igen – mesélte a -nak Attila. A jegy nyomtatásáért a reptéren több légitársaság is felszámít külön összeget, a honlapjukon tegnap feltüntetett adatok szerint a Wizzair 9750, a Ryanair 16 250 forintot kér érte. A csomagért a fapados légitársaságok már eleve sokat kérnek (4700-24 500 forintot, csomagmérettől függően.) De ugyancsak durván fizetni kell, ha a reptéren derül ki, hogy a kézipoggyász nagyobb, mint amit a repülőtársaság engedélyez. A túlméretesnek ítélt kézipoggyász az a Ryanairnél 55 euróba (17 600 forintba) kerül…

20 ezres jegyár, 12-14 ezer pluszköltség…

A fapados járatok a repülőjegyek árát ugyan nem nagyon emelik, sőt, kedvező akciókkal csábítják az utazókat, viszont árbevételük egyre jelentősebb része származik a jegyeladáson felüli bevételekből. A Ryanairnél a bevételnek körülbelül a negyedét tette ki a jegyeladáson felüli árbevétel, a Wizzairnél a jegyeladásból származó bevétel kétharmadát teszi ki az egyéb bevétel, vagyis átlagban egy 20 ezer forintos jegyárra 12-14 ezer forint plusz költség rakódik.

Bizonytalan az indulás

Két Ryanair-járat utasai is megjárták járattörlés miatt a héten. Dublinban az utasoknak azt mondták, műszaki hiba történt, a Thessalonikiben rekedt magyaroknak pedig meg sem indokolták, hogy miért törölték a járatot. „Már senki sem volt a terminálon, csak az a kétszáz utas, akik a Ryanair budapesti járatára vártak” – mesélte a -nak az egyik utas, Anikó. „Éjjel egy óra előtt nem sokkal még azt mondták, ne aggódjunk, Ciprusról küldenek nekünk repülőt, majd egy órakor SMS-ben közölték, hogy a járatot törölték. Megjelent két reptéri alkalmazott, kitereltek minket az előtérbe, ahol a Ryanair két alkalmazottja mindenkivel közölte, mikor tudják hazajuttatni. Nekünk egy hét múlva induló járat jutott volna, így a saját költségünkön hazautaztunk egy másik társasággal…”

Tele az internet panaszokkal

Az interneten számos poszt szól arról, hogyan húzta le az utast valamelyik repülőtársaság. H.-S. Hubert: „A Wizzair már helyjegyet sem garantál, de azt biztosan, hogy ha párban mész, akkor külön helyre adja ki a jegyet, hogy mégiscsak lépj vissza és vedd meg. Aztán priority, poggyászpénz, megsarcol, a kézitáska miniméret, és mára azt is sikerült bevezetni, hogy ha kiérsz a reptérre másfél órával indulás előtt és szeretnéd a táskádat feladni, akkor 1500 forintért kerülheted el a több mint egy órás várakozást… ezt teljesen tudatosan csinálják. Pontosan tudni, hány ember jön, és már a többletfizetésre apparátussal várnak…” G. József: „Kiválasztom az utazást, eljutok a fizetésig, és egyszerűen nem enged fizetni, pedig több különböző kártyával is próbálom. Mindig hibát jelez. Aztán kilök a rendszerből, kezdem újra az egészet, de akkor már hirtelen négyezerrel drágább a jegy. Eljutok a fizetésig, ekkor is hibát jelez többször is, aztán kidob a rendszer. Aztán elkezdem harmadszor, és már kilencezerrel drágább a jegy. Hirtelen engedélyezi a foglalást, pedig semmit sem csináltam másképp.”