INSIDER

Így eme­lik ki a Du­ná­ból a Hab­le­ányt

A várt­nál job­ban apad a Duna és ké­szen van­nak a bú­vá­rok az elő­ké­szü­le­tek­kel, így ha­ma­ro­san ki­emel­he­tik dunai hul­lám­sír­já­ból a Hab­le­ányt. A tat alatt át­hú­zott he­ve­der el­moz­dult, ez oko­zott egy kis iz­gal­mat, de si­ke­rült meg­iga­zí­tani. Az eme­lés nem­so­kára meg­kez­dőd­het, mu­tat­juk, ho­gyan!

Mindent többször ellenőriznek, mielőtt megkezdik a veszélyes műveletet. Ahogy Jasenszky Nándor, a TEK társadalmi kapcsolatok osztályának vezetője bejelentette: minden készen áll a Hableány kiemelésére, az időpont már csak attól függ, mikorra tudnak beállni az emelést segítő hajók, minden rendben megy-e. Lehet, hogy már holnap reggel a felszínre bukkan a tragikus sorsú sétahajó.

A műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján négy drótkötélheveder kell a hajó kiemeléshez.
A műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján négy drótkötélheveder kell a hajó kiemeléshez.
EZEKET OLVASTAD MÁR?

Egy hevedert a hajó elején vezettek át. Két heveder került a gépház alá, ahol a legnagyobb a veszélye annak, hogy a hajó kettétörik. Egy hevedert a tat alatt vezettek át, ez mozdult el, de sikerült a helyére igazítani. Egy-egy heveder hat, egyenként 32 milliméter átmérőjű drótkötélből áll össze. Az elején és a végén úgynevezett vezetőköteleket csatoltak hozzá, ezek együttes hossza eléri a 100 métert.

A daruhajónak a megfelelő szögben kell megközelítenie a Hableányt, mellette egy uszály várja majd, hogy ráhelyezzék a roncsot
A daruhajónak a megfelelő szögben kell megközelítenie a Hableányt, mellette egy uszály várja majd, hogy ráhelyezzék a roncsot
Ahogy a Hableány felbukkan a vízből, a másik hajóról elkezdik kiszivattyúzni belőle a vizet
Ahogy a Hableány felbukkan a vízből, a másik hajóról elkezdik kiszivattyúzni belőle a vizet
Ráhelyezik az uszályra a hajótestet és elszállítják
Ráhelyezik az uszályra a hajótestet és elszállítják

A tervek szerint valahogy így áll majd az úszódaru és a biztosítóhajók. A daru megemeli a roncsot, ami a hordalékkal és a vízzel együtt körülbelül 60 tonna. Amikor kiemelkednek a hajó ablakai, elkezdik kiszivattyúzni a hajótestből a vizet, majd a daru átemeli az uszályra a roncsot.

Fotó: Sulyok László
Fotó: Sulyok László
Fotó: Sulyok László
Fotó: Sulyok László