MEDICINA

Hiába ha­zudsz ma­gad­nak, a tes­ted min­dent el­árul: 7 vész­jósló jel

A stressz szinte mind­annyi­unk éle­tét meg­ke­se­ríti. Ha ki­ik­tatni nem is tud­juk, azért te­he­tünk el­lene. Fi­gyelj ezekre a tü­ne­tekre, mert arra utal­nak, hogy las­san túl­fe­szí­ted a húrt.

Kutatások szerint ötből legalább négy felnőtt érzi magát néha feszültnek egy átlagos munkahét során, minden tizedikünk pedig szinte állandóan stresszes. Leginkább a munkahelyi nyomás, a pénzügyi gondok, és az egészségügyi problémák miatt szoktunk aggódni, és mindezt tévénézéssel, zenehallgatással, olvasással, sporttal, vagy rosszabb esetben alkohollal enyhítjük. Arra kevesen gondolnak, hogy a feszültséget a megfelelő étrend is képes oldani – mint ahogy azt is sokan alábecsülik, mennyire stresszes életet élnek. Íme, azok a jelek, amelyek a mélyben megbúvó stresszre utalnak, akkor is, ha azt hiszed, nyugodt az életed.

Gyakran bereped a szád széle

A száj sarkában gyakran előjövő, kellemetlen, fájdalmas repedések a B6-vitamin hiányának jelei. A B-vitaminok az idegrendszer működésének támogatói, és abban is segítenek, hogy a szervezeted energiát nyerjen az elfogyasztott szénhidrátokból, fehérjékből és zsiradékokból. A hangulatot befolyásoló szerotonin és dopamin, valamint az alvási ciklust befolyásoló melatonin termelődésében is szerepet játszanak. A fogamzásgátlót és antidepresszánsokat szedőknek, valamint a feszültségben élőknek több B6-vitaminra van szükségük. A megfelelő bevitelhez egyél sok répát, csirkét, tojást, halat, húst, borsót, spenótot, napraforgómagot, diót, avokádót, banánt, babot, brokkolit, barna rizst, teljes kiőrlésű gabonaféléket, káposztát, kukoricát és krumplit.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Csikorgatod a fogadat

Az antistressz-vitaminnak is nevezett B5-vitamin a mellékvese-hormonok termelődésében, az immunrendszer működésében és a koleszterin-háztartás szabályozásában játszik szerepet, e működésekre pedig stressz esetén nagyobb teher nehezedik. A fogcsikorgatás azt jelzi, hogy az arc környéki izmok megfeszülnek, de egyes források szerint ez is a B5-vitamin hiányára utalhat. Ez a vitamin az acetilkolin nevű ingerületátvivő anyag termelődését is támogatja – ez a vegyület segít lehiggadni a feszültség megszűnte után. Legjobb forrásai a marhahús, a tojás, a friss zöldségek, a hüvelyesek, a máj, a gomba, a diófélék és a tengeri halak.

Fotó: Pinterest
Fehér foltok vannak a körmeiden

A cink hiányára utal ez a jelenség, bár sokszor a kalciumhiány tünetének vélik. A cink nagyon fontos a szervezet enzimműködései, az immunrendszer és az inzulin, valamint a nemi hormonok termelődéséhez. A stressz felemészti cinktartalékainkat, a hiány pedig a körmeinken is meglátszik. A növényi eredetű táplálékokban levő cink nehezebben szívódik fel, így a vegetáriánusok jó, ha étrendkiegészítő formájában is magukhoz veszik. Élelmi forrásai egyébként a hal, a hús, a napraforgómag, a tökmag, a fenyőmag, a diófélék, az osztriga, a rák és a cheddar sajt.

Székrekedés és hasmenés váltakozik

A testünkben levő magnézium 70 százaléka a csontjainkban, 30 százaléka a lágy szövetekben raktározódik. Ha sok cukrot fogyasztunk, és ha stresszesek vagyunk, rengeteget használunk fel belőle, pedig nagy szükségünk van rá az izmok ellazulásához és a megnyugváshoz. A hiányát jelzi többek között a szorongás, az ingerlékenység, az alvászavar, a depresszió és az izmok feszülése. Mindez az emésztőrendszer izmaira is igaz, így ha kevés a szervezetedben a magnézium, megtörténhet, hogy hol székrekedésed van, hol pedig hasmenésed. Ilyenkor egyél sok tönkölyből készült pékárut, diófélét, szóját, sötétzöld zöldségeket, sárgarépát, borsót, édesburgonyát, napraforgó- és szezámmagot, lencsét, avokádót, karfiolt, halat, húst.

Vérzik a fogínyed

Ez a C-vitamin hiányára utal. Az antioxidáns hatású vitamin a szervezet legalább 300 funkciójához szükséges, ráadásul a testünk nem képes tárolni. Hozzájárul a kollagéntermeléshez is, így hiánya esetén gyorsabban öregszik a bőr, de az immunrendszer egészséges működéséhez is szükség van rá. Ha túl kevés van a szervezetedben, gyakran vérezni kezd a fogínyed. Ilyenkor érdemes kicsivel többet fogyasztani a zöldségekből, gyümölcsökből – különösen a bogyósokból és a citrusfélékből -,az avokádóból, a brokkoliból, a kelbimbóból, a hagymából, a zöldborsóból, a spenótból és a paradicsomból.

Eközben a címlapon

Fotó: Pinterest
Kemény kiütések jöttek ki a felkarodon és a combodon

A zsírban oldódó E-vitamin hiánya a bőrön látszik meg először. A follikuláris keratózisnak nevezett jelenség, amikor a felkaron és a combon kiemelkedő, kemény kis pattanásszerű kiütések jelennek meg, jórészt ennek a vitaminnak a hiányára vezethető vissza. Ilyenkor érdemes megemelni a hidegen préselt növényi olajok, a sötétzöld, leveles zöldségek, a hüvelyesek, a diófélék, a magvak, a teljes kiőrlésű gabonák, a barna rizs, a tojás, a tej, a zabpehely, a hús, a szója és az édesburgonya adagját.

Rendszeresen megfázol

A szintén zsírban oldódó A-vitamin erősíti az E-vitamin hatását, segíti a látást és a fertőzéseknek való ellenálló képességet – különösen a bőrét, a légutak és a húgyutak nyálkahártyáiét. Ha tehát gyakran kapsz el valamilyen felső légúti fertőzést, egyél sok májat, valamint zöld, piros és narancssárga zöldséget, például sárgarépát, sütőtököt, édesburgonyát, paprikát.