INSIDER

Foly­ta­tó­dik a bu­szo­kon a klí­ma­há­ború

Az uta­sok dü­hö­sek, így sok busz­so­főrt ért in­zul­tus, mert a leg­na­gyobb hő­ség­ben sem kap­csol­ják be a klí­mát Bu­da­pes­ten - tudta meg a Ri­post. De nem csak a bu­szo­kon nagy a hőség: 35-37 fokos me­le­get mér­tünk az utas­tér­ben több vil­la­mo­son, sőt az el­vi­leg kli­ma­ti­zált met­ró­sze­rel­vény­ben is! És megint jön a 30 fok fe­letti ká­ni­kula...
  • Szerző: Ripost

Izzadunk a tömegközlekedés járművein, pedig a szabály szerint, ha kint meghaladja a hőmérséklet a 24 fokot, be kell kapcsolni a klímaberendezéseket. Sok régi járművön nincs légkondi, de mint a nemrég megírta, gyakran azért izzadunk, mert a sofőröknek érdeke, hogy ne kapcsolják be a klímát: pénzt kereshetnek ugyanis az így megspórolt üzemanyagon! Név nélkül egy buszsofőr azt is elárulta, hogy van, aki ezzel havi 60 ezer forintot tesz így zsebre!

EZT OLVASTAD MÁR?

Sok a régi busz, és van, amin rossz a klíma

Az utasok dühe mindig a sofőrökön csattan, pedig a helyzet bonyolult – mondta lapunknak Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet, az EKSZ elnökségi tagja. Azt nem cáfolta, hogy a sofőrök pénzt kereshetnek, ha nem kapcsolják be a klímát, de irreálisnak tartja a havi 60 ezer forintos összeget. Mint mondta, a buszsofőrnek sem jó, ha ott ül a legnagyobb melegben a sofőrfülkében…

Azt ő is megerősítette lapunknak, hogy a szabály szerint a tömegközlekedésben nem vehetnének részt klímaberendezés nélküli járművek, de például a 3-as metró pótlását csak régi buszok beállításával lehetett megoldani. Mint mondta, a régebbi Volvo buszokkal szintén gond van: bár rendelkeznek légkondival, azok működtetését a már elavult motorok nem bírják, a javításuk pedig körülményes.

Eközben a címlapon

37 fokot mértünk a villamoson

Kíváncsiak voltunk, vajon meddig emelkedik a hőmérő higanyszála a villamos utastérben akkor, amikor odakint 30 foknál melegebb volt. Sok járművön 35-37 fokot mutatott a szerkezet. Jártunk olyan busszal, ami nem rendelkezett légkondival, de klímással is, bizony nem működött a szerkezet – vagy a sofőr nem kapcsolta azt be…

Fotó: Keller Mátyás

Sajnos az elvileg hűtött metróban is 35 fok körüli hőmérsékletet mértünk. Megkerestük az ügyben a BKK-t, hogy megtudjuk, hány hűtött és hány klíma nélküli jármű közlekedik Budapesten, de lapzártánkig nem válaszoltak.

Mivel a szabály szerint, ha kint 24 foknál melegebb van, akkor be kell kapcsolni a klímát, érdemes az utasoknak figyelnie a fővárosi „forgó órákat”, mert azokhoz igazodnak a buszsofőrök, villamosvezetők. A képlet úgy szól, hogy a klimatizált tömegközlekedési járműben az utastérben a külső hőmérséklet felénél 10 fokkal több lehet.

A rendelkezés szerint, ha például kint 26 fok van, akkor bent legfeljebb 23 foknak kell lennie, ha pedig kint 30 fok a hőmérséklet, akkor bent 25 fok az elfogadható. Ehhez képest a tapasztalata szerint általában 7 fokkal van több bent, mint kint...

Jelentse, ha nincs klíma! Érdemes bejelenteni, ha nincs vagy nem működik a klíma egy sofőr, mert ha rossz, hamarabb megjavítják, ha pedig a sofőr trükközik, akkor a körmére néznek. Ezt az utas személyesen bármelyik BKK irodában, telefonon a +36-1-3255-255 számon, postai úton a BKK Központi ügyfélszolgálatán (1075 Budapest, Rumbach Sebestyén u. 19–21.), valamint e-mailben a bkk@bkk.hu-ra e-mailcímen megteheti. A panasz a BKK jegypénztárakban található vásárlók könyvébe is bejegyezhető. Továbbá a Közlekedő tömeg Facebook-oldalán is jelezhetjük, mikor, melyik járaton nem működött a légkondi – az információ onnan is eljut a BKK-hoz. A tapasztalatok szerint, ha bejelentés érkezik, azt általában hamar kivizsgálják és gyorsan megjavítják a klímaberendezést.