TESTFACTOR

Fe­lejtsd el a lé­pés­szám­lá­lót, ennyit kell gya­lo­gol­nod na­ponta, hogy fitt le­gyél!

Igaz lenne, hogy csak akkor hasz­nál a gya­log­lás, ha meg­te­szel napi tíz­ezer lé­pést? Nem kell el­ke­se­red­ned, ha neked ez nem fér bele. Egy ku­ta­tás be­bi­zo­nyí­totta, hogy van más le­he­tő­sé­ged is!

Nem mai elképzelés, hogy napi tízezer lépést meg kell tenned a fittségedért: Japánban egy marketing kampány során vezették be a hatvanas években. Így reklámozták a legelső lépésszámláló kütyüt, jóval azelőtt, hogy az okostelefonok megszülettek volna. Nemcsak az eladásra mentek rá, hanem arra is, hogy az egyre jobban elkényelmesedő japánokat mozgásra bírják. Volt alapja, hiszen ma is a gyaloglás a legkézenfekvőbb azok számára, akiknek nincs idejük edzőterembe járni. De vajon tényleg épp tízezer lépésre van szükség?

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Tízezer lépés nem kevés, nagyjából hét kilométert jelent. Időben sem kevés, egy átlagosan edzett ember számára ez napi másfél - két óra gyaloglás. Bevásárlással, sétával nem lesz meg ennyi, csak ha komolyan nekifekszel. Ha nincs rá időd, vagy nem olyan környéken laksz, ahol órákat gyalogolhatsz, akkor más megoldást kell keresned. Egy kísérlet most bebizonyította, hogy valójában nincs szükség napi tízezer lépésre ahhoz, hogy egészséges maradj.

Fotó: 123RF

Az aktív10 névre keresztelt kísérlet abból indult ki, hogy lépésszámlálás helyett elég mindössze napi háromszor tíz percet gyalogolni. A kísérletben résztvevőket két csoportra osztották: az egyik megtette a napi tízezer lépést, a másik pedig a jóval kevesebb, háromszor tíz percet, vagyis két és fél kilométert gyalogolt. Az eredmények kiértékelésekor kiderült, hogy a háromszor tíz perc nem csak könnyebben teljesíthető, de sokkal hatékonyabb is. És hogy ez hogy lehetséges?

Fotó: 123RF

Bár a csoport valóban kevesebb időt töltött mozgással, mégis harminc százalékkal több mérsékelt intenzitású mozgást végzett, aminek sokkal több egészségügyi haszna van. A háromszor tíz percben jobban fel kellett pörögjenek, mint a tízezer lépéses csoportnak, így jobban igénybe vették a tüdejüket, a keringési rendszerüket. A kutatás vezetői szerint az egészség megőrzéséhez pont az ilyen mozgás a legfontosabb, mert ez a megerőltetés segít megelőzni a keringési problémákat és a cukorbetegséget. Vagyis nem kell lemondanod a mozgásról, csak mert nincs időd napi tízezer lépést megtenni; elég háromszor tíz percet intenzíven gyalogolnod.