kulcsár edina
Szeretnéd tudni, mi alapján kapod a hirdetéseket a Facebookon? Melyek azok a cégek, melyek felhasználják az adataidat, hogy megtaláljanak a Facebookon, és így hirdetéseket juttassanak el a hírfolyamodba? Most egy kattintással mutatjuk a saját listád.
A Facebook a látszat ellenére az egyszerű felhasználóknak sincs ingyen. Azt talán mindenki tudja, hogy aki hirdetni akar a Facebookon, annak zsebbe is kell nyúlnia, valójában azonban nem csak a cégek fizetnek a Facebookért, hanem az egyszerű felhasználók is. Mind az 5,5 millió magyar, és az összes többi kb. 1,5 milliárd ember. Hogyan?
Nem téves az a megállapítás, hogy az ADAT a 21. század legdrágább valutája lett, így azok a vállalatok, akik adatokkal rendelkeznek, és azt képesek ügyesen használni, hatalmas lehetőséggel rendelkeznek. A Facebook márpedig tömérdek adattal rendelkezik, amit az emberek önként adnak meg saját magukról: ez tehát a fizetség a rendszer „díjmentes” használatáért. Ezeket az adatokat a Facebook ugyanis (anonim módon) értékesíti a hirdetők számára, így látunk mi hirdetéseket a hírfolyamunkban és egyéb más helyeken, amikor a Facebookot böngészgetjük.
Több forrás is hozzájárul a folyamatos és részletes adatbázisépítéshez:
• Regisztrációkor megadjuk az alapadatokat. (Név, email cím, születési adatok, tanulmányok stb.)
• Az ismerőseink és a velük való kapcsolatunk rendszeressége, módja.
• Ahogyan a Facebookot használjuk:
• Ahogyan az egész internetet használjuk: ma már a teljes világháló be van hálózva Facebook-kódokkal, szinte minden weboldalon van „Tetszik” gomb, „Megosztás” gomb, Facebook-doboz vagy Facebook kommentelési lehetőség, és persze ezen kívül egyéb facebookos mérőkódok is. Ahhoz, hogy ezek a kódok mérjenek, nem kell semmit megnyomni: ha be vagyunk jelentkezve a háttérben a Facebookba, akkor ezek a kódok mérnek és üzennek a Facebooknak, hogy az éppen fogyasztott tartalom (szöveg, videó stb.) a mi érdeklődési körünkbe tartozik.
• Egyes országokban a Facebook külső partnerektől vásárol is adatokat, melyeket összevetve a sajátjaival, még részletesebb adatbázishoz jut a felhasználók fogyasztási szokásairól.
A Facebook tehát ezeket az adatokat értékesíti aggregált formában a hirdetők részére.
Ma már mindegyik Facebook-felhasználó (bejelentkezés után) ezen a linken megnézheti, hogy a Facebook mit gondol róla, milyen érdeklődési köröket csoportosít a személye mellé, azaz milyen típusú célcsoportokba került bele. Jó hír, hogy a rendszer meg is mutat már néhány olyan hirdetőt, akik úgy gondolják rólad, hogy esetleg érdekelnek téged a termékeik, szolgáltatásaik vagy az általuk képviselt ügyek, egyszóval hirdetnek rád. Sőt, még példahirdetéseket is láthatsz, és ha azt érzed, hogy azok nem relevánsak, akkor ezt jelezheted ezen a felületen a Facebooknak.
A cégek a honlapjukon elhelyezett úgynevezett Facebook-képpont használatával hirdetéseket jeleníthetnek meg olyan embereknek, akik nemrég oldalakat vagy konkrét termékeket néztek meg a honlapjukon. Emellett, ha egy cég valamilyen okból rendelkezik az adataiddal (feliratkoztál a hírlevelére, vagy vásároltál tőle valamit), akkor az adataidat összevetheti a Facebook adataival, így könnyen rád találhat a Facebookon, így el tud érni hirdetésekkel.
A Facebook már nem titkolja a felhasználók elől, hogy mely cégek használják ilyen módszerekkel az adatait hirdetésekre, ez is ellenőrizhető ezen a linken az oldal legalján.
Ha nem szeretnéd, hogy egyes cégek elérjenek, zavarjanak a hirdetéseikkel Facebookon, akkor bármelyik oldal profiképének jobb felső sarkában ott az X, ami megnyomható.
Sok sikert a profiltisztításhoz!