RIPOSTER

Ezért száll­nak fel csa­var­hú­zó­val az uta­sok a sár­isápi buszra

Több utas rosszul lett egy tá­vol­sági bu­szon Sá­risáp és Bu­da­pest kö­zött: erre a já­ratra né­hány el­ke­se­re­dett utas már csa­var­hú­zó­val szállt fel, hogy ki­csa­va­roz­zák az ab­la­ko­kat. Or­szág­szerte több száz me­net­rend sze­rinti busz jár lég­kondi nél­kül, rá­adá­sul sok jár­mű­vön még az ab­la­kot se lehet ki­nyitni.

Embert próbáló feladat akár tíz percet is eltölteni egy forró és levegő nélküli járművön. Sokan az országban mégis órákon keresztül erre kényszerülnek, amikor a 34-35 fokos rekkenő hőségben légkondicionálás, sőt szellőzés nélküli járatokra szállnak: sok buszon ugyanis nincs lehetőség az ablakok kinyitására. Ilyen az Esztergom és Budapest között, a kisebb települések érintésével közlekedő járat.

Fotó: Markovics Gábor
EZEKET OLVASTAD MÁR?

45 fokban utaztak másfél órát

„Be vannak csavarozva az ablakok, extrém, de egyáltalán nem lehet kinyitni. Egyiket sem! Csak a tetőtéri ablak nyitható, de az is csak résnyire, onnan nem tud annyi levegő beáramlani, amennyi ekkora légtérhez, ennyi utashoz szükséges lenne. Az árnyékoló függönyöket tartó sín a helyén van, de függöny nincs ráerősítve.”

Tűz be a nap, az ablak mellett elviselhetetlen a hőség: 40-45 fokban utazunk másfél órán át!

„A busz koszos, az ablakpárkányokon vastagon áll a por, amit minden fékezés felkavar, így a busz levegője nem csak forró, de szennyezett is. Megpusztulunk odabent. Szerintem ez életveszélyes, az biztos, hogy előbb-utóbb komoly baj lesz, ha ez így marad.”

Fotó: Markovics Gábor

„És nemcsak az a baj, hogy hátul ájuldoznak az utasok, hanem a sofőr egészségi állapota is veszélyben van, ő is hőgutát kaphat ilyen körülmények között. Rettegünk felszállni, de más választásunk nincs. Nem értek hozzá, de ez a busz biztos nem felel meg a biztonsági előírásoknak! A bérlet ára havi 30 ezer forint, kérdem én, hol van a szolgáltató felelőssége?”– panaszolta a -nak Osvárt Éva, az egyik utas. 

Fotó: Markovics Gábor

Több utas is rosszul lett a levegőtlenség miatt, ám amikor ezt jelezték a sofőrnek, azt felelte: jelezzék a központ felé, ha panaszuk van. A járatot üzemeltető Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ hivatalos telefonszámát többszöri kísérlet után sem vette fel senki, ahogy a -nak sem válaszoltak a feltett kérdésekre.

Nyitott hátsó ajtóval mentek tovább

Az utasok a kezükbe vették a probléma megoldását: a héten néhányan már csavarhúzóval szálltak fel, hogy kinyissák az ablakot, de sajnos nem jártak sikerrel.A sofőr megszánta őket, és kinyitotta a hátsó ajtót, úgy hajtottak tovább.

Eközben a címlapon
Fotó: MTI

Az eset kirívó, de nem egyedi. A gyűjtése szerint akár ezer olyan busz is lehet a helyközi járatok között, amelyek annyira régiek, hogy nincs még rajtuk légkondicionálás. Avagy épp van, csak a sofőr nem kapcsolja be, hogy spóroljon az üzemanyaggal… A további részleteket keresse a napilap pénteki számában!