MEDICINA

Ez tör­té­nik a tes­ted­del, ha min­den­nap 3 kávét meg­iszol

Bár idő­ről időre fel­lán­gol a vita arról, hogy a kávé árt vagy hasz­nál-e a tes­tünk­nek, egyre több a bi­zo­nyí­ték a hasz­nos­sá­gára. Most éppen az de­rült ki, hogy napi 3 kávé, még a koffe­in­men­tes is, na­gyon ko­moly be­teg­sé­get segít meg­előzni.

Egy új tanulmány szerint napi 3-4 csésze kávé akár negyedével is csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A kutatók 30 korábbi kutatás eredményeit vizsgálták át, amelyben összesen közel 1,2 millió ember adatai szerepeltek. A vizsgálat eredményeit árnyalja, hogy a kutatást a nagy kávéforgalmazó cégek által finanszírozott tudományos intézet rendelte meg – ennek ellenére mégis jó, ha tudunk erről a lehetséges hatásról. Az eredményeket nemrég az Európai Diabétesz-szövetség kongresszusán is ismertették.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

A vizsgálat szerint a 2-es típusú cukorbetegség rizikója 27 százalékkal csökken napi 3-4 csésze kávé hatására. Ez a hatás mind a férfiak, mind pedig a nők esetében jelen van, de a nőknél valamivel erősebb. A hatás a koffeinmentes kávé fogyasztásakor is érvényesül, tehát nem a koffeinnek köszönhető, hanem más vegyületeknek, például a trigonellinnek, a kafesztolnak és a klorogénsavnak. A kutatók még nem tudják pontosan, hogyan működnek ezek a vegyületek, de minden valószínűség szerint erőteljes antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatással bírnak, és javítják a szervezet cukoranyagcsere-folyamatait. Ugyanakkor az is kiderült, hogy ezek a vegyületek önmagukban nem hatásosak, csak egymást kiegészítve. Azt azonban nem javasolják a kutatók, hogy a kávéba cukrot vagy tejszínt tegyünk.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Ám a kávénak más jó hatásai is vannak.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay
Csökkenti a depresszió kockázatát

Egy 10 éven keresztül, 86 000 ápolónő részvételével zajló kutatás szerint a kávéivók kevésbé hajlamosak az öngyilkosságra, Egy másik tanulmány szerint pedig akár 20 százalékkal is csökkenhet a depresszió rizikója azoknál, akik napi négy vagy annál több kávét isznak.

Növeli a rostbevitelt

Talán nem is gondolnánk, de egy csésze kávé 1,8 gramm rostot tartalmaz – ennyivel járul hozzá a napi ajánlott 20-28 grammos bevitelhez.

Csökkenti a sclerosis multiplex kockázatát

Egy 2015-ös kutatás szerint napi legalább 4 csésze kávé segíthet megelőzni a sclerosis multiplex kialakulását.

Eközben a címlapon

Zsírt éget

A koffein az egyik olyan természetes hatóanyag, amelyikről bebizonyosodott, hogy segíti a szervezet zsírégető folyamatait – akár 3-11 százalékkal is gyorsíthatja az anyagcserét.