MEDICINA

Ez tör­té­nik a tes­ted­del, ha annyi pa­ra­di­cso­mot eszel, mint az ola­szok

Az olasz konyha egyik ked­venc alap­anya­gát nem­csak azért ér­de­mes rend­sze­re­sen fo­gyasz­ta­nod, mert finom: az egész­sé­ged­nek is na­gyon jót tesz. A ku­ta­tók több szen­zá­ciós fel­fe­de­zést is tet­tek a ha­tá­sá­val kap­cso­lat­ban.

A paradicsom bátran nevezhető az egyik legegészségesebb ételnek. A gyümölcsök és a zöldségek közé egyaránt sorolható bogyó a benne levő likopin nevű antioxidáns segítségével több ponton is támogatja a szervezet ideális működését. Ezenkívül rengeteg A-, C- és K-vitamin, B6-vitamin, folsav, valamint kálium, magnézium, mangán, foszfor és réz van benne. De pontosan miben is segít?

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay
Erős antioxidáns

A paradicsom legfontosabb hatóanyagának tartott likopin erőteljes antioxidáns hatással bír, vagyis segíthet megelőzni a daganatos betegségeket, a szív- és érrendszeri problémákat, valamint az idő előtti öregedést. A likopin és a többi hasznos vegyület jobban hasznosul, ha a paradicsomot megfőzik fogyasztás előtt, így érdemes sok paradicsomszószt vagy paradicsomlevest enni.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Így védi a szívet

A likopin segít csökkenteni az LDL, azaz a „rossz” koleszterin, valamint a trigliceridek szintjét a vérben – ha ezek szintje magas, a szív- és érrendszeri betegségek kockázata is növekszik, és megindulhat az erekben a zsírlerakódás.

Ellensúlyozza a dohányzás hatását

A paradicsomban levő kumarinsav és klorogénsav felveszi a harcot a cigarettákban található, erősen rákkeltő nitrózaminokkal. Az A-vitamin is segít ezeknek a káros anyagoknak a hatásait ellensúlyozni, így megelőzni a tüdődaganatok kialakulását.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay
Javítja a látást

A paradicsomban nagy mennyiségben jelen levő A-vitamin javítja a látást, és segít megelőzni az idős kori makula-degenerációt. Az A-vitamin maga is erőteljes antioxidáns, ahogy előanyaga, a béta-karotin is.

Támogatja az emésztést

A paradicsom mind a székrekedést, mind a hasmenést segíthet megelőzni és enyhíteni. Rosttartalma hozzájárul a belek egészséges működéséhez, és támogatja a szervezet méregtelenítő folyamatait.

Eközben a címlapon

Csökkenti a vérnyomást

Napi egy paradicsom csökkenti a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát. Ennek egyrészt a paradicsomban levő rengeteg kálium az oka, amely tágítja az ereket, így csökkenti bennük a feszültséget, és javítja a keringést.

Jó hatással van a vércukorszintre

Egy amerikai kutatás szerint a rendszeres paradicsomfogyasztás csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához vezető oxidatív stresszt.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay
Szépíti a bőrt

A paradicsom antioxidáns hatású vegyületei segítenek a fogak, a csontok, a haj és a bőr egészségének megőrzésében. A paradicsomlé helyileg alkalmazva a napégés tüneteinek csökkentésében is segít, míg a rendszeres paradicsomevés védi a bőrt az UV-sugarak ártalmaival, és az idő előtti öregedéssel szemben.

Megelőzi a húgyúti fertőzéseket

A paradicsom magas víztartalma hozzájárul a megfelelő folyadékfogyasztáshoz, és stimulálja a húgyutakat, valamint támogatja a szervezet méregtelenítését. Így segít elejét venni a húgyúti fertőzéseknek.