MEDICINA

Ez tör­té­nik a tes­ted­del, ha le­fek­vés előtt al­ko­holt iszol

Több ku­ta­tás is bi­zo­nyí­totta már, hogy a le­fek­vés előtti ivás meg­za­var­hatja az al­vást. De most, hogy jön a for­ralt bor sze­zonja, újra fel kell tenni a kér­dést: nem en­ged­hetsz meg ma­gad­nak egyet­len árva po­hár­ká­val sem?

Az alkoholtól először álmosnak érzed magad, de azután bekavar az alvásodba, és többször is felébredhetsz tőle az éjszaka közepén. Egy pohár talán még nem árt, de többet semmiképp nem ajánlatos este inni.

Fotó: 123RF
EZEKET OLVASTAD MÁR?

Egy kutatás során a tudósok összehasonlították az agy tevékenységét józanon és ivás után. Az eredmények szerint némi alkohol hatására az agy hamarabb lekapcsol, ugyanakkor azonban blokkolja a gyors szemmozgás néven ismert jelenséget – ez az alvásnak az a fázisa, amikor álmodunk, és amikor a napközben tanultak beragadnak a hosszú távú memóriánkba. Ha ezt kihagyjuk, és azonnal mély alvásba süllyedünk, másnap fáradtabbak, ingerlékenyebbek leszünk.

Ezen kívül, amikor a testünk feldolgozza az alkoholt, és a véralkoholszintünk ismét nullára csökken, az agyunk visszatér a gyors szemmozgás felszínesebb alvási ciklusába, és gyakrabban fel is ébredünk – akár kétszer olyan gyakran is, mint egyébként.

Így védd ki a problémákat!

Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest

Egy átlagosnak tekinthető, 68 kilogramm súlyú férfi számára két pohár ital lehet már zavaró hatású, míg egy ugyanilyen testsúlyú nő esetében ez inkább csak másfél pohár - a nők ugyanis érzékenyebbek az alkohol hatására, mivel a férfiakénál kevesebb a testükben az alkohol lebontásában segítő enzim. Így érdemes az esti alkohol-adagot ennél kisebb szinten tartani.

A különféle ételek, rágcsálnivalók lelassítják az alkohol felszívódását, ez segíthet kikerülni a legdurvább hatásaikat. Az is jó megoldás, ha nem közvetlenül lefekvés előtt iszol alkoholt, hanem kicsit korábban, hogy a szervezetednek még éber állapotban legyen ideje feldolgozni azt.