MEDICINA

Esz­mé­let­len, mi de­rült ki a sült krump­li­ról, és ennek végre tény­leg örül­he­tünk

A Har­vard egye­tem egyik pro­fesszora nem ke­ve­seb­bet állít, mint azt, hogy meg­ta­lálta a sült­krumpli-evés egész­sé­ges mód­ját. De vajon ho­gyan él­vez­het­jük úgy ezt a sós-zsí­ros fi­nom­sá­got, hogy az egész­sé­günk ne lássa kárát?

Eric Rimm professzor, aki többek közt a táplálkozástudomány szakértője, úgy véli, nem kell lemondanunk az aranyló sült krumpliról.

Csak arra ügyeljünk, hogy ne együnk belőle egyszerre hat szálnál többet.

Egyrészt azért, mert a sült krumpli egy valóságos szénhidrátbomba, vagyis ennyi erővel cukrot is ehetnénk helyette, másrészt pedig a krumpli ugyan zöldség, de nem túl egészséges, hiányoznak belőle a más zöldségekben jelen levő hasznos tápanyagok. Ráadásul zsiradékban sütik ki, és alaposan meg is sózzák, ami valóban teljesen egészségtelenné teszi. A sült krumplitglikémiás indexe sajnos azok közé az ételek közé sorolja, amelyek növelik az elhízás, a cukorbetegség és a szívbetegség kockázatát.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Aki hetente kétszer-háromszor is nagyobb adagban fogyasztja a sült krumplit, annak akár a halálozás nagyobb kockázatával is számolni a kell, mint azoknak, akik nem fogyasztanak ilyesmit, vagy nem zsiradékban sütve eszik a krumplit.

Az elmélet elképesztő felzúdulást váltott ki a neten. A professzor a Twitteren válaszolva megjegyezte, hogy jó volna, ha a vendéglátóhelyek mindezt úgy értelmeznék, hogy kisebb adagokat szolgálnak fel a sült krumpliból, még akkor is, ha az elmélete egyenlő azzal, mint ha csak egyetlen kanál fagyit ehetnénk meg egy gombóc helyett.