LEHÚZÁS

Erre vi­gyázz, ami­kor hasz­nált ko­csit ve­szel!

Évek óta téma, hogy vissza­te­ke­rik a hasz­nált autók ki­lo­mé­ter­órá­ját a jobb el­ad­ha­tó­ság ér­de­ké­ben. Fo­lya­ma­to­san kom­mu­ni­kált adat, hogy a ko­csik 90 szá­za­lé­ká­nál meg­tör­té­nik ez a már bör­tön­nel fe­nye­ge­tett ma­ni­pu­lá­ció. Ér­dek­lőd­tünk ke­res­ke­dők­nél is, akik más prob­lé­mákra hív­ták fel a fi­gyel­met.
  • Szerző: F. G.

A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor nem először mondja el véleményét a használtautó-piacról.

A kocsibelső is sok mindent elárul (Fotó: pinterest)
A kocsibelső is sok mindent elárul (Fotó: pinterest)

Legutóbb adatokat is sorolt, eszerint 2015-ben 130-140 ezer használt autó jött be az országba, és szakértők úgy vélik, hogy ezek 90 százalékánál visszapörgették a kilométerórát, különben nem érné meg ezeket behozni. A kocsik átlagéletkora 14-18 év, a környezetre kiemelten károsak, máshol leselejtezett „roncsok”.

Roncskocsikkal furikázunk?

Valóban ennyire kritikus a helyzet? Százezres nagyságrendű roncsderbi fenyeget a magyar utakon?

A megkérdezett néhány autókereskedőt is, akik túlzónak tartják a 90 százalékos visszatekerési arányt. Ők jellemzően német és osztrák kereskedésekből hoznak be használt autókat, és esküsznek rá, hogy ott a kispénzű vásárlók számára is lehet korrekt, jó minőségű kocsikat találni.

Kicsit túldimenzionáltnak tartják csak a kilométerállásra koncentrálni.

Eközben a címlapon
„Sajnálom azokat a vevőket, akik csak ez alapján tudják eldönteni, hogy megfelel-e nekik a felkínált jármű”

– mondja az egyikük. Ennél sokkal fontosabb állapotjelző jegyekre hívják fel a figyelmet. A kilométerállás csak az egyik tájékoztató adat lehet. Fontosabb kérdés, hogy ki szervizelte a kocsit, ki nyúlt hozzá, és mit csinált vele.

"Lehet tökéletes egy 20 éves, 600 ezer kilométert futott Mercedes is, és akár egy 10 ezer kilométert megtett kocsit is tönkre vághatott az előző tulajdonosa."

A kocsira költeni is kell

„Már nem a ladás korszakban vagyunk, azok a kocsik valóban viszonylag gyorsan megadták magukat. Magyarországon sokan szeretnek olyan autót venni, aminek a fenntartásához nincs elég pénzük, az éveik alapján még nem túlkorosak ezek a járgányok, de bármikor tönkremehetnek, mert például csak végszükség esetén cseréltek benne alkatrészt. Arról nem is beszélve, hogy vannak olyan szakszervizek, ahol lerobbant kocsikból építenek össze egy újabbat.”

Persze abban is van igazság, amit Gablini Gábor mond: hogy a behozott autók jelentős százaléka neppereken keresztül érkezik az országba, s probléma esetén a vevő hoppon maradhat, a költségvetés pedig adóbevételtől esik el.