DIÉTA

El­múl­tál 50? Az or­vo­sok sze­rint így tudsz le­fogyni!

A me­no­pauza idő­szaka a több­let­ki­lók terén is pró­bára teszi a nőket. Ilyen­kor va­ló­ban ne­he­zebb fogyni, de azért nem le­he­tet­len. Meg­mu­tat­juk, mi se­gít­het.

A menopauza idején az alacsony ösztrogénszint megváltoztathatja az éhséget okozó hormonok szintjét is, így nőhet az étvágy. Emellett az esetleges pajzsmirigyproblémák, a stressz, az alvászavarok, és egyes gyógyszerek is hozzájárulhatnak a hízáshoz. Ebben az időszakban ráadásul általában hasra hízunk, ami az egészség szempontjából sem veszélytelen – miközben az izomtömegünk csökken. Ezek a tényezők azonban segíthetnek, hogy ilyenkor se szabaduljanak el a kilóid.

Próbáld ki az intervall-edzést!

A magas intenzitású intervall-edzés már több kutatásban is hatásosabbnak bizonyult a zsírégetésben, mint a sima kardioedzls. Ráadásul ez az edzéstípus a 65 éven felülieknél is képes növelni az általános erőnlétet és az állóképességet. Az intenzív intervall-edzésekből heti háromszor 20 perc is elég, szemben az általános edzésekre ajánlott heti ötször 30 perccel.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Súlyzózz!

Az alacsony ösztrogénszint miatt a menopauza után nehezebb izmot építeni. Épp ezért a súlyzós edzések ebben az időszakban még fontosabbak, mint korábban. Minél nagyobb ugyanis az izomszövet aránya a testedben, annál gyorsabbá válik az anyagcseréd. Törekedj arra, hogy a heti edzésprogramodban legyen két-három teljes testet átmozgató erősítő edzés, lehetőleg súlyzóval.

Egyél több fehérjét!

Ha fogyni akarsz, a fehérjék és rostok fogyasztása jó stratégia lehet, hiszen tovább érzed magad jóllakottnak, és így nem tör rád túl gyakran az éhség. A fehérjék ráadásul az izomtömeg megtartását is segítik. Mivel a szervezet nem raktározza a fehérjét, így minden étkezésednek tartalmaznia kell belőle körülbelül 20-25 grammot.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay
Figyelj a kalóriákra!

Mivel az anyagcsere a kor előrehaladtával lassul, a menopauza után egy nőnek körülbelül 200 kalóriával kevesebbet kell fogyasztania, mint a klimax előtt. Enélkül még az edzés sem segít önmagában fogyni. Az viszont nagyon fontos, hogy ezeket a kalóriákat értékes élelmiszerekből nyerd.

Igyál eleget!

Az idő múlásával a szomjúságérzékelésünk is romlik, emiatt pedig sokan elfelejtenek eleget inni. A víz viszont önmagában is segít elnyomni a túlzott étvágyat. Legyen nálad mindig kulacs, és kortyolgass belőle rendszeresen.

Eközben a címlapon

Fotó. Pixabay
Fotó. Pixabay
Töltsd fel magad zöldséggel és gyümölccsel!

Ha rengeteg zöldséget és gyümölcsöt eszel, azzal a klimax tüneteit is segíthetsz mérsékelni. A zöldségek és gyümölcsök segítségével ráadásul egyszerűen magadhoz veheted a napi ajánlott 25-30 gramm rostot. Így a bélrendszerben élő baktériumok egyensúlya is fennmarad, ami nemcsak az immunrendszered működése, de a hosszan tartó teltségérzet szempontjából is fontos.

Csillapítsd a hangulatváltozásokat!

A klimax idején akár a nők 20 százaléka is depresszióban szenvedhet, ráadásul sokan evéssel oldják a feszültséget, így meghíznak. Ha inkább sporttal kezeled a hangulatváltozásokat, vagy pszichológus segítségét kéred, nem kell tartanod az érzelmi evéstől.