TREZOR

El­ké­szült a világ leg­gaz­da­sá­go­sabb dí­zel­mo­torja!

A finn erő­for­rás el­ké­pesztő ha­tás­fo­kon üze­mel. Kár, hogy na­gyobb, mint a szom­széd te­her­au­tója.
címkék:

Mintha Gulliverként az óriások földjére csöppennénk, olyan érzés lehet ellátogatni a Wärtsilä dízelmotor-gyárába: itt ugyanis nem személygépkocsik, nem is kamionok, hanem teherhajók számára gyártanak gázolajjal működő erőforrásokat.

A finn specialista tíz évvel ezelőtt már beírta magát a Guinness rekordok könyvébe,

ők építették meg ugyanis a világ legnagyobb teljesítményű dízelmotorját, egy 25 500 literes, 110 000 lóerős V14-es blokkot. A cég most ismét világcsúccsal rukkolt elő, bár új rekorderük jóval kisebb, mint a 13,4 méter magas, 27 méter hosszú izompacsirta, és nem is erejével, hanem üzemi hatásfokával büszkélkedhet.

A közepes méretű kompokhoz és óceánjárókhoz kifejlesztett, gázolajjal vagy gázzal működtethető Wärtsilä 31 legnagyobb, 16 hengeres kivitelében is csupán 8,7 méter hosszú, a V8-as kivitel pedig egészen kompaktnak számít a maga 6,2 méteres hosszával. A teljesítmény hengerenként 610 kW, azaz 830 lóerő. Az igazán nagy dolog azonban az, hogy milyen kevés üzemanyagból képes előállítani ezt a teljesítményt: üzemórára lebontva 165 gramm gázolaj elégetésével biztosít egy kilowattot.

Ebből persze könnyen kiszámítható (már ha jól számolunk), hogy 60 perc alatt hengerenként (!) pont 100 kilónyi üzemanyag válik energiává, valamint légnemű és szilárd égéstermékekké a motorban. Hengerenként.

Ez gigantikus mennyiség, de még mindig jóval kedvezőbb, mint bármely konkurens erőforrás fogyasztása.

Ezen a szinten már pár százalékos különbség is iszonyatos megtakarítást eredményez, nem csoda hát, hogy ünnepelnek a finnek. Külön öröm, hogy a modern szelepvezérlési és üzemanyag-befecskendezési rendszerekkel szerelt motor karbantartási periódusa is hosszabb, mint a legtöbb konkurensé: az első szervizt például kettő helyett elég nyolcezer üzemóra után megejteni.

címkék: