Létrehozva: 2019.04.15.

Késett a repülő vagy törölték a járatot: ezt kell tenni, hogy pénzt kaphassunk

Egymást érik a diszkont légitársaságok körüli botrányok, az utasok jogai sok esetben sérülnek, a kormány eljárást indított, a fogyasztóvédõk pedig azt javasolják a károsultaknak: ne adják föl!

A fapados légitársaságok a hozzájuk beérkező panaszokat elsőre biztosan elutasítják, de nem szabad feladni

– mondta Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője. Az utazási irodák pedig arra hívják fel a figyelmet, hogy aki rajtuk keresztül foglal, sokkal nagyobb biztonságban van.

A magyar utasok nem tudják, milyen jogaik vannak, milyen összegű kártérítés jár a számukra, teljesen mindegy, hogy járatkésésről, járattörlésről vagy poggyásszal kapcsolatos panaszról van szó.

Az első és legfontosabb dolog, hogy írásban jelezni kell a légitársaság felé a panaszunkat. Sokan idáig sem jutnak el. Aki ezen túl van, szinte kivétel nélkül egy olyan válasz e-mailt kap, hogy nem jogos az ő igénye, nem jár neki semmi. Ilyenkor nem szabad annyiban hagyni, további e-maileket kell írni a légitársaságok felé. Ha így sem jutunk előrébb, akkor békéltető testülethez lehet fordulni – hívta fel a figyelmet a szóvivő.

Mit tehetünk, ha nem foglalkozik a panaszunkkal a légitársaság?

Járattörlés, járatkésés, poggyászsérülés, vagy a csomagok eltűnésével kapcsolatban először mindig vegyük fel a kapcsolatot a légitársasággal. A kapcsolatfelvétel megkönnyítésére létezik egy ingyenes és internet nélkül is használható, ECC-Net: Travel nevű alkalmazás, ami segít az utasok jogainak megismerésében is. Ezt érdemes már az utazás előtt letölteni.

Ezen kívül, ha valamilyen probléma merül fel a repülőutunk alatt, akkor hazaérkezés után írásban tegyünk panaszt a légitársaságnál. Ha erre nem reagálnak, forduljunk a békéltető testülethez vagy az Európai Fogyasztói Központhoz a kártérítési igények hatékony kezelése érdekében.

Mire figyeljünk jártkésés és -törlés esetén?

A légitársaság standjánál (amennyiben van ilyen az adott reptéren) kérdezzünk rá a továbbutazási lehetőségekre. Ha nem kapunk ételt, italt, szállást és ehhez kapcsolódó transzfert – amelyek ilyenkor automatikusan járnak – és magunk gondoskodunk ezekről, mindenről kérjünk számlát! Miután hazaértünk ezek alapján kérjük a költségeink megtérítését.

A társaság által felajánlott átfoglalási lehetőséget nem vagyunk kötelesek elfogadni! Miután visszaadják a jegyünk árát, saját magunk is gondoskodhatunk a továbbutazásunkról. Ezzel kapcsolatban azt is érdemes tudni, hogy ha elfogadjuk a felajánlott átfoglalási lehetőséget, de nem a legkorábbi járatra, akkor a légitársaság nem köteles további segítséget (étkezés, szállás, stb.) nyújtani nekünk!

Mire figyeljünk a poggyászokkal kapcsolatban?

• Poggyász késése vagy elvesztése esetén, ha meg kell vennünk magunknak a szükséges dolgokat (pl. gyógyszereket), őrizzük meg a blokkokat, számlákat, mert ez alapján tudunk a hazaérkezés után kártérítési igényt benyújtani. A dolgok pótlásakor törekedni kell a valóban szükséges holmik vásárlására, mivel a teljesen indokolatlan kiadásokat nem térítik meg légitársaságok.
  • Ha elveszik egy bőrönd, nehéz bizonyítani, mi is volt benne, ezért a légitársaságok jellemzően a poggyász súlya alapján fizetnek kártérítést, 1240 eurós összeghatárig.
  • Ha a kézipoggyászunkat a légitársaság helyhiány miatt nem engedi fel a gépre és azt a feladott poggyászokkal együtt a raktérben helyezi el, és ott megrongálódik, vagy nem érkezik meg, ugyanúgy fizetnie kell a légitársaságnak!
  • A légi utasok jogai

Törölt járat esetén: átfoglalás, jegyár-visszatérítés, éjszakai szállás, reptéri transzfer, étel és ital, két ingyenes telefonhívás vagy e-mail küldési lehetőség, 250-600 euróig terjedő, távolságtól függő kártérítés.

Járatkéséskor: ilyenkor is jár az étkezés és a frissítő, az ingyenes telefonhívás vagy az e-mail küldés, a szállás és a transzfer is – ha a késési idő ezt indokolja. Ezeken felül 3 óra késést követően 250-600 euró kártalanítás, 5 óra késés esetén pedig még a jegy ára is visszajár.

Poggyász sérülés, késés vagy elvesztés esetén: ha 7, késés esetén 21 napon belül jelezzük problémánkat a társaságnak egy panaszbejelentő lapon (PIR nyomtatvány), akkor 1240 euróig juthatunk kártérítéshez.

Ez is érdekelhet

origo.hu

Telegdy-Kapás Boglárka teljesen összeomlott

Egyre többen halnak meg szex közben, és már kezdik sejteni, miért

metropol.hu

Közleményt adtak ki a Házasság első látásra című műsorral kapcsolatban

magyarnemzet.hu

Az iskolások harmadát érinti egy különleges egészségügyi probléma

ripost.hu

Súlyos doppingbotrány, Kapás Bogi olimpiai érmet kaphat utólag

hirtv.hu

Román katonák lepték el Nagyváradot

origo.hu

Fejjel lefelé mutogatja a hatalmas melleit Sydney Sweeney - fotók

Óriási sportélmény és show lesz a kanadai hokiválogatott budapesti meccse - videó

videa.hu

Káposztás kofta, sült szeretetgolyók fűszeres paradicsommártásban -receptvideó (hirdetés)

jatek.hirfm.hu

Nyerő ajándékok. Vigye el őket a Hír FM játékában (hirdetés)

ripost.hu

Kőkemény helyesírási teszt: ha ezt hibátlanul kitöltöd, az emberek 1 százalékához tartozol

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
    Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
    Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos

További cikkek

MANI

Változás: új, fontos infók a gyógyszerek kiváltásáról

Már 3D-ben is megnézhetjük az orvosi leleteinket

Hol most a legolcsóbb a lakásbiztosítás? Elindult a kampány, íme a részletek

MANI

Elindult a lakásbiztosítási kampány: itt van minden tudnivaló

Aki meg akarja őrizni pénze értékét, most ebbe fekteti

1 milliárd forintot lehetett nyerni ezzel az öt számmal

MANI

Itt a vége a jó világnak: fizetős lehet a Google

Lelepleztük a hazai zöldségeket: mutatjuk az árakat!