MEDICINA

Egé­szen el­ké­pesztő ha­tása van a ki­al­vat­lan­ság­nak

Azt biz­to­san hal­lot­tad már, hogy a tar­tós ki­al­vat­lan­ság sú­lyos be­teg­sé­ge­ket okoz­hat. De azt vajon tudod-e, hogy a pá­lya­fu­tá­so­dat is tönk­re­vág­hatja? Egy ku­ta­tás fel­de­rí­tette az össze­füg­gé­se­ket a ki­al­vat­lan­ság és a hosszú távú kar­ri­er­cé­lok kö­zött.

Gondoltad volna, hogy amikor kialvatlanul mész be dolgozni, az gyakorlatilag ugyanolyan, mintha legurítottál volna egy felest indulás előtt? Lehet, hogy képtelenségnek hangzik, de egy új kutatás szerint a legkisebb alváshiány is ugyanúgy befolyásolja a kognitív képességeket, mint az alkohol.

Fotó: 123RF
EZEKET OLVASTAD MÁR?

Közös vonás a két állapotban, hogy az ember tudat alatt kerüli az olyan feladatokat, amik gyors reakciókat igényelnek. Ha pedig mégis muszáj ilyen munkát végezned, pontosan olyan lassú a reakcióidőd kialvatlanul, mint spiccesen.

De nem csak emiatt lehet veszélyes a tartós kialvatlanság; még ha sikerül is túlélned a munkanapot kilenctől ötig, más káros hatásokat is elszenvedhetsz. A felnőtt szervezet számára minimum napi 7 óra alvás szükséges; ekkor tudsz a feladataidra koncentrálni, így érhetsz el sikereket a karrieredben.

Hogy mekkora az összefüggés, azt Arianna Huffington, a Thrive Global médiabirodalom alapítója és ügyvezetője mondta el egy online lapnak. Szerinte minden nap nyolc órát kell aludnia ahhoz, hogy a másnapi sikeres és hatékony munkát teljes gőzzel el tudja látni. Ezt ő maga minden egyes nap betartja, mert ez a másnapi produktivitás alapköve.

Ha tehát a munkád nagy koncentrációt igényel, fontos döntéseket kell hoznod, szükséged van a memóriádra, kreativitásodra, és jól akarsz kommunikálni, akkor a legfontosabb dolog, hogy kipihent legyél. Anélkül nem fog menni. Rengeteg trükköt bevethetsz, ha lefekvés után csak forgolódsz az ágyadban, vagy a hőség nem hagy aludni; és ha egy házi praktika se válik be, alvászavar esetén keresd fel háziorvosodat!

Eközben a címlapon