INSIDER

Döb­be­ne­tes, mit ta­lál­tak a hús­véti cso­ki­to­já­sok­ban és cso­ki­nyu­lak­ban

Máris ros­ka­dá­sig van­nak az üz­le­tek pol­cai hús­véti cso­ki­to­já­sok­kal, cso­ki­nyu­lak­kal. A gyár­tók szí­ve­sen ké­szí­te­nek na­gyobb mé­retű fi­gu­rá­kat, mert a szü­lők azo­kat lát­vá­nyo­sabb aján­dék­nak gon­dol­ják, job­ban meg­ve­szik. Köz­ben abba nem gon­dol­nak bele, hogy egy ilyen édes­ség­gel egy egész hétre való cu­kor­ada­got ma­gába töm a gye­rek!
  • Szerző: Ripost

A felnőtteknek a sonka és a tojás, a gyerekeknek az édesség jut eszébe a húsvétról. Egy felmérés szerint Magyarországon egyharmaddal több húsvéti csokinyúl és csokitojás fogy, mint csokimikulás. Az édességgyártók többnyire 150-200 grammos vagy még nagyobb húsvéti csokival készülnek az ünnepre. A látványos, méretes és nem utolsósorban vásárlásra ösztönző formák és csomagolások sok szülőt meggyőznek arról, hogy a nagyobb édességgel lepjék meg a csemetéjüket.

Fotó: 123RF

Minden szülő tudja, hogy a gyerek addig eszi a csokit, amíg el nem fogy. A tejcsokoládéknak viszont legalább a fele színtiszta cukor! Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint egy 4-6 éves gyerek naponta legfeljebb 19 gramm cukrot fogyaszthat egészségkárosodás nélkül. Ez körülbelül hat kockacukor. Vagyis már egyetlen 40 grammos csoki naponta meghaladja az engedélyezett cukormennyiséget, és akkor még nem beszéltünk a reggel vagy este elfogyasztott kakaóról és más cukortartalmú ételekről, italokról.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Egy táblás csokinál a kockák száma alapján kiszámolható, mennyit szabad adni belőle a gyereknek, de egy üreges figuránál legfeljebb mérleggel lehet porciózni. Nem véletlen, hogy a boltokban kínált nagyobb húsvéti édességek közül csak a 250 grammos M&M’s Tojáson tüntették fel, hogy a műanyag burokba helyezett csomagok hat adagot tartalmaznak.

Fotó: Markovics Gábor

A megkereste Antal Emese dietetikust, a TÉT Platform szakmai vezetőjét, aki a többszáz grammos húsvéti csokifigurák helyett a kisebb, 2-3 dekagrammos édességeket ajánlja a szülők figyelmébe.

„Egy nagy helyett inkább több kisebb, ugyanakkor minőségi, magas kakaótartalmú csokoládéfigurát érdemes vásárolni a gyerekeknek, mert azt könnyebben be lehet osztani. Jó, ha az ünnepi édesség nincs folyamatosan a gyerek szeme előtt, mert akkor nem is vágyik rá annyira” – magyarázza a tiltás helyett mértékletességet hirdető szakember. – „Egy mindössze 20-30 grammos csoki ideális desszert a húsvéti főétkezés után. Nem pedig helyette! Az ünnepi időszakban sem szabad szemet hunyni a mértéktelen édességfogyasztás felett. Csokival is jól lehet lakni, csak aztán a gyerek nem kívánja majd a tápanyagokban gazdag ételeket, például a zöldséget, a gyümölcsöt, a gabona- és húsféléket, illetve a tejtermékeket. Ráadásul a hirtelen befalt cukorbombától rosszul is lehet. A vércukorszintje hirtelen megnő, azután pedig leesik. Arról nem beszélve, hogy az ajánlottnál nagyobb energia-bevitel hosszú távon elhízáshoz vezethet a gyerekeknél is” – hangsúlyozza a táplálkozási szakértő.

Fotó: Markovics Gábor

Íme néhány példa a boltokból

Az M&M’s Tojás 250 grammos. 100 grammjában 54 gramm cukor van, így az, aki elfogyasztja, 135 gramm cukrot visz be a szervezetébe. Ez egy 4-6 éves gyerek egy heti megengedett teljes cukoradagja.

Eközben a címlapon

A Smarties húsvéti gömb 200 grammja pontosan 119,4 gramm cukrot tartalmaz, ami a gyerek több mint hat napi cukoradagja.

Az Óriás Kindertojás 220 grammos 100 grammjában 53,6 gramm cukor van, így az egész tojásban 117,92 gramm a cukor, ami több mint hat napi megengedett cukoradag egy kisgyermek számára.

A Lindt csokinyúl nem tűnik nagynak, pedig 200 grammos, a cukortartalma pedig 110 gramm, ami a gyereknek közel hat napnyi cukoradagja.

A 160 grammos Kinder csokinyúl 85,76 gramm, azaz 4,5 napra való cukrot tartalmaz.

A festett csokinyúl 150 grammos. 100 grammjában 53,9 gramm a cukor, összesen pedig 80,85 gramm, ami a gyermek több mint 4 napi adagja. Vajon hajlandó beosztani négy napra úgy, hogy közben más cukortartalmú ételt-italt nem fogyaszt?

Mennyi az annyi?

A WHO életkor szerinti bontásban határozza meg a gyerekek ajánlott maximális napi cukormennyiségét.

4-6 éves: 19 gramm 7-10 éves: 24 gramm 11 éves kortól: 30 gramm