INSIDER

Csaltak a ferihegyi zajméréssel, forronganak a környékbeliek

Örülnek a budapestiek, mert nyártól megszûnnek az éjjeli repülések a főváros fölött. Tarlós István főpolgármester azt is kijelentette: "senki se ellenőrizze saját magát", ezért a reptéri zajmérést ezentúl a közlekedési hatóság végzi majd, nem a Budapest Airport. A cég ugyanis trükközött a zajszintmérés adataival...
  • Szerző: Ripost

Budapestiek tízezrei dühösek, mert elviselhetetlen a repülőgépzaj több kerület fölött. Ebben manipuláció is lehet: ma ugyanis a repteret üzemeltető Budapest Airport feladata a zajszintmérés, vagyis az ellenőrzi, mekkora a zaj, akinek az az érdeke, hogy minél több gép repüljön… Tarlós István főpolgármester ki is mondta: az a cél, hogy „senki se ellenőrizze saját magát”.

„A zajméréseket a jövőben a közlekedési hatóság végzi, de lehetőség lesz egyedi mérések elvégzésére is” – jelentette be kedden Tarlós István. A főpolgármester korábban diplomatikusan, de utalt arra, hogy nem megbízhatók a zajmérési adatok. Mint mondta, ha más mér, akkor „elkerülhető, hogy a kevésbé terhelt időszakok adataival kozmetikázzák a legterheltebb, elviselhetetlen zajjal járó három órát az ebben érdekeltek”.

A reptér környéki zajszintmérések során sokszor átlagokat számolnak, vagyis például ha a legsűrűbb kora reggeli órák adatait együtt nézik a ritkább hajnali órákéval, akkor átlagban még tűréshatáron belüli számok jöhetnek ki, miközben a lakók megőrülnek a valójában egészségkárosító zajszinttől…

 

Rengeteg a panasz az elviselhetetlen zajra

„Remélem, végre tényleg csend lesz éjjel, mert a gépzaj már elviselhetetlen volt!” „Végre rendet kell tenni!” – így reagáltak a budapestiek a hírre, hogy augusztustól éjjeli repülési tilalmat vezet be Tarlós István főpolgármester.

„A feleségemmel élünk itt évtizedek óta. Nappal még bírná az ember, bár sokszor nehéz telefonálni vagy akár a szomszéddal is beszélni a gépzaj miatt. Na de éjjel! Elviselhetetlen! Nyáron jó lenne nyitott ablak mellett aludni, de így egyszerűen nem lehet” – mondja Béres János a 18. kerületi Krúdy utcából.

„A nagyobb gépeknél az ablaküveg is beremeg, félek, egyszer betörik. A szomszédom meg a gyerekeit nem engedi ki az udvarra játszani” – mondja Csíki Mária, aki nagyon örül, hogy éjjel legalább csend lesz.

„Esténként a legrosszabb a helyzet. A feleségem olyankor telefonálna, de alig hallja a gyerekeket a vonal végén. Én meg a meccset nem hallom a tévében” – mondja Timár Győző, hozzátéve: reméli, igaz a hír, hogy az éjjeli repüléseket megtiltják Ferihegyen.

Rengeteg a lakossági panasz

Özönlenek a lakossági panaszok a kerületi önkormányzatokhoz a belsőbb városrészekből is. Kőbányán, Zuglóban és Angyalföldön a legrosszabb a helyzet.

„Elviselhetetlen! Hajnaltól késő éjjelig zúgnak a gépek, a zárt ablakokon is bejön a dübörgés, mi lesz itt a nyári hőségben?”

– fakadt ki lapunknak a budapesti Nagy Lajos király útján lakó Szőke Zoltán.

„Éjjel-nappal megy a zúgás, néha már a falat kaparom, főleg, mikor éjjel a repülő fülsüketítő zajára riadok” – mondta a %Ripost%-nak Szabó Mátyás, aki a Bosnyák térhez közel költözött pár éve – de nagyon megbánta…

 

Megszólaltak éjjel az autóriasztók a gépzaj miatt

A kőbányai önkormányzat már petíciót is indított, amit több százan írtak alá. A lakók arról számoltak be, hogy „a repülőgépek szinte a házak között haladnak el", „talán súrolják is a fák tetejét", az autóriasztók is megszólalnak éjjelente.

Mostanra Tarlós István is megelégelte a helyzetet. A főpolgármester kezdeményezésére január óta egyeztetések zajlanak a Fővárosi Önkormányzat, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Budapest Airport Zrt., a HungaroControl Zrt. és a lakosság képviselői között.

Éjféltől 5 óráig tilos a repülés, 5 és 8 között vizsgálják

Augusztustól bevezetik az éjszakai repülési tilalmat Budapest felett éjfél és hajnali 5 óra között, a mélyalvási időszakban nem szállhatnak majd fel és le repülőgépek a Liszt Ferenc-repülőtéren. A megállapodást Tarlós István főpolgármester és Palkovics László innovációs miniszter jelentette be kedden. Vészhelyzetben persze éjjel is le lehet majd szállni, de a cél, hogy tervezett műveletek ne legyenek 0 és 5 óra között.

A főpolgármester közölte: külön megvizsgálják a hajnali 5-től reggel 8 óráig terjedő időszakot.

Büntetik a légitársaságokat, pályázni lehet ablakszigetelésre

Szankcióként zajvédelmi díjat vezetnek be, az érintett lakosoknak pedig meghirdetik az ablakszigetelési programot. A szankciót a Budapest Airport és a közlekedési hatóság rója majd ki a légitársaságokra. A befolyó pénzt a zajmérés fejlesztésére, és nagyobb részben a lakossági zajszigetelési programra fordítják.

 

Az alapjogi biztos is üdvözli a döntést

A ferihegyi zajterhelés lényeges csökkentését sürgette Dr. Bándi Gyula, a jövő nemzedékek szószólója is. Mint mondta, a le- és felszálló repülők zaja jelentősen károsítja az emberek életminőségét.

„Szakorvosi megállapítás, hogy mindenki ki van téve annak, hogy a zajhatás, különösen a mélyalvás megzavarása egészségkárosodáshoz, szív- és idegrendszeri problémákhoz vezethet” – mondta a %Ripost%-nak. Tarlós javaslatáról, az éjszakai repülési tilalomról azt nyilatkozta lapunknak: „Üdvözlendő a szándék a probléma megoldására, ami azt is jelzi, hogy az érintett szervezetek, intézmények a gyakorlatban is készséget mutatnak rá. Magam is emellett álltam ki a ferihegyi zajcsökkentéshez javaslatokat tevő korábbi állásfoglalásomban. A döntés ugyan nem orvosolhatja a légiközlekedés zajterhelésének minden következményét, de kedvező első lépésnek, jó kezdetnek tartom.”

 

A zaj miatt nem kapott engedélyt a Red Bull Air Race

Éppen a zajterhelés és a versennyel együtt járó forgalmi korlátozások miatt nem adott engedélyt Tarlós István főpolgármester idén a Red Bull Air Race versenyére Budapesten. Tarlós korábban elnézést is kért a fővárosi lakosoktól, mert a verseny alatt sok panasz érkezett a zajra, és, mint a főpolgármester fogalmazott, „akármilyen sikeres is a rendezvény, ilyet nem lehet a budapestiekkel csinálni”.