SÁRGACSEKK

Au­tó­hi­tel: van, aki a ke­ve­seb­bért is töb­bet fizet

Sok de­vi­za­hi­te­les au­tó­vá­sárló szem­be­sül azzal, hogy a fo­rin­to­sí­tás­sal nő a tör­lesz­tő­rész­lete. Az át­vál­tás utáni hely­zet­ről de­cem­ber 15-ig tá­jé­koz­tat­ják a hi­te­le­zők ügy­fe­le­i­ket. Nem min­denki lesz bol­dog...
  • Szerző: F. G.
Sokaknak már későn jött az árfolyamgát (Fotó: AFP)
Sokaknak már későn jött az árfolyamgát (Fotó: AFP)

Hiába igaz, hogy egy átlagos svájci frank alapú autóhitel törlesztőrészlete a forintosítás után az esetek többségében csökken, konstrukciótól függően közel 30 százalékkal, lesznek olyanok is, akiknek többet kell fizetni. A hivatalos vélemény az, hogy esetükben is kevesebb pénzt kell majd összességében kicsengetniük, ám ez sovány vigasz, most mégis nagyobb havi összegre tart igényt a hitelintézetük.

Nőhet a bedőlő hitelek száma

A helyzet magyarázatát a privatbankar.hu adja a  Magyar Nemzeti Bank (MNB) igazgatójára hivatkozva.

Az érintett adósok egy részénél a kölcsön türelmi idős megoldással társult, például csak kamatfizetés történt, de emelkedett a törlesztőrészlete azoknak is, akik a bankjukkal korábban átmeneti fizetéskönnyítő konstrukcióban állapodtak meg, és ezek kifutottak az elszámolás után.

A  növekvő törlesztő részletet fizetők közül azok vannak többségben, akiknek jelentős összeget tett ki a már lejárt tartozása, és azt a bankok az elszámoláskor újratőkésítették.

Az persze nem valószínű, hogy ha eddig nem tudtak fizetni, akkor ezután majd tudnak...

Mit tehetünk?

Aki nem ért egyet a forintosítás utáni kamattal, vagy a törlesztőrészleteit listázó táblázattal, az a hitelező pénzintézeténél nyújthatja be panaszát. Sok jóra azonban nem számíthatnak, ha csak nyilvánvaló hiba nem történt…

Eközben a címlapon