RIPOSTER

Vi­gyázz, ha vá­sá­rolsz: Ezek­kel a trük­kök­kel fosz­ta­nak ki az üz­le­tek

Ren­ge­teg pszi­cho­ló­giai mód­szer lé­te­zik, ami­vel az áru­há­zak be­fo­lyá­solni tud­ják a vá­sár­lók tu­dat­alat­ti­ját. Össze­gyűj­töt­tük a leg­jel­lem­zőb­be­ket!

Jó, ha tudod. hogy amikor nem konkrét szándékkal térsz be egy üzletbe, nagy esély van rá, hogy a vásárlói döntést befolyásolni igyekvő szakemberek karmai közé kerülsz. Biztosan megfigyelted már, hogy az elmúlt időszakban sok üzletláncban egyből a bejárathoz tették a zöldségespultot, de talán az is feltűnt, hogy a drágább, minőségibb termékek épp szemmagasságban vannak.

Vajon mindez véletlen, vagy tudatos trükközés?

EZT OLVASTAD MÁR?
Nem véletlen, hogy mi hol van...
Nem véletlen, hogy mi hol van...

Természetesen minden egyes apróság, így a színek, a hőmérséklet, még a zene is tudatos döntés: marketingesek és pszichológusok hosszas kutatásai alapján befolyásolják az áruházak a vásárlókat, hogy minél több pénzt költsenek a boltokban.

1. Túl nagy a bevásárlókocsi? Dehogy!

Volt már olyan, hogy nem fért el az áru a bevásárlókocsiban? Esetleg láttál már olyat, hogy valaki két kosarat tol a boltban? Nem véletlen, hogy nem: a bevásárlókocsi mindig túl van méretezve, hogy azt érezd, van még mit venni!

2. Olcsó, akciós!

Eközben a címlapon

Plakáttal figyelmeztetnek a leértékelésre, sokan pedig akkor is bedőlnek, ha valójában a leárazott terméknél lehet sokkal olcsóbbat is kapni.

3. Az illatok

Az éhes vevőnél nincs jobb: elég egy illat, egy pillantás, és máris képes vagy bármit a kosaradba dobni.

4. Mindent máshol találsz

Nem véletlen, hogy az alapvető élelmiszerek nem egy helyen vannak: a kenyér, a tej és a tojás mindig egymástól távol vannak, hogy minél nagyobb területet járj be a boltban – hátha valamit még meglátsz és megveszed.

Gondoltad volna, hogy jobbkéz-szabály nem csak a KRESZ-ben van?
Gondoltad volna, hogy jobbkéz-szabály nem csak a KRESZ-ben van?

5. Jobbkéz-szabály

A kutatások is bebizonyították, hogy a polcokon a szemmagasságban lévő, jobb kézre eső termékekből fogy a legtöbb, ezért ide teszik a legújabb, legkapósabb, legdrágább dolgokat.

6. Polcrendezés

A polcrendezés másik elve a jobbkéz-szabály mellett, hogy mindig tele kell lenniük áruval, mert a tömeg kínálja magát. Senki nem akarja az utolsó tejet vagy az egyetlen megmaradt paprikát megvenni.

7. A fény

Megfigyelhető, hogy a szupermarketek a világításhoz általában tiszta, világos, lágy fényt használnak, a túl erős fény húsok és halak esetében ugyanis nem előnyös. A hűtőket is különleges módon világítják meg, hogy az áruk frissebbnek tűnjenek.

8. Ha elfelejtetted volna...

Feltűnt, hogy a kasszánál mindig olyan termékek vannak, amit hajlamosak vagyunk a szalagra dobni? Csoki, rágó, dezodor, egy hűtött kóla - minden, ami igazából nem is kell, de ha már ott van, elvesszük.

9.Kupon, matrica

Ne feledd: a boltban semmi nincs ingyen, a klubkártyák, kuponok viszont pont ennek az ellenkezőjét hitetik el. Hiába kapsz ezer forintos utalványt, ha ahhoz el kell költened mondjuk tízezer forintot...

+1: A klíma

Végül egy régi Las Vegas-i trükk: a légkondicionáló azért van mindig kicsit erősebbre van állítva, mert a kellemes hűvös ébren tart, így ezzel is arra ösztönzik a vásárlót, hogy maradjon még, és költse el észrevétlenül a pénzét.