MANI

AMTS 2019 - Ma­gya­rok a világ jár­mű­gyár­tá­sá­ban 2. rész

He­te­dik al­ka­lom­mal ren­de­zik meg már­cius 22-24. kö­zött a hazai jár­mű­gyár­tás múlt­ját, je­le­nét és jö­vő­jét, va­la­mint vi­lág­ra­szóló mi­vol­tát be­mu­tató te­ma­ti­kus ki­ál­lí­tást a bu­da­pesti vá­sár­köz­pont G-pa­vi­lon­já­ban. Cikk­so­ro­za­tunk kö­vet­kező ré­szé­ben kedv­csi­náló rész­le­te­ket tárt fel az öt­let­gazda.

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke az előző cikkünkben megfogalmazott célok és személyes motiváció kifejtése után konkrét programelemekre és az autós érdekvédelmi egyesület (ANK) által meghirdetett pályázati felhívásra hívta fel a figyelmet. A kiállítás házigazdája kiemelte:

„a múltidézés központi szerepet játszik az eseményen a hazai járműgyártás világraszóló csodái mellett, a magyar filmipar egyik ikonikus járműve is látható lesz. A Kiskőrösi Úttörténeti Múzeumból a Robog az úthenger című magyar tévéfilmsorozat masinája is szerepel a felhozatalunkban”.

A 15 tonnás, immár 68 éves gőzgépet a 70-es évek második felében készült sorozatból ismerte meg az ország. Az alig 5 km/h-ás sebességre képes úthenger történetét Józsi, azaz Szabó Gyula tette feledhetetlenné az ország számára.

A Kiskőrösi Úttörténeti Múzeumból a Robog az úthenger című magyar tévéfilmsorozat masinája, Józsi úthengere is helyet kap a kiállításon.
A Kiskőrösi Úttörténeti Múzeumból a Robog az úthenger című magyar tévéfilmsorozat masinája, Józsi úthengere is helyet kap a kiállításon.

A történet Nyírmadocsa falucska lakóiról szól, akik évek óta kínlódnak az őszi esőzések megindulásakor. A bekötőút derékig sáros, nem tudnak kijutni a községből. Egy szerencsétlen kimenetelű balesetnél elhatározzák, hogy társadalmi munkában megépítik az utat. Egy úthengerre lenne ehhez szükségük, amit csak Zalából, egy ócska roncstelepen tudnak beszerezni. Józsit a TSZ megbízza az úthenger megvásárlásával. Az üzlet sikerül, a csúcsforgalom miatt azonban nem tudják vasúton hazaküldeni a gépet, így a főszereplő elhatározza, hogy ráül az ócska masinára, és lábon viszi haza, falujába - (forrás: Wikipédia). A kiállításra érkező gőzúthenger különlegessége továbbá, hogy ezen kívül Közép-Európában egyetlen ilyen működőképes gép létezik csupán, ezt Csehországban láthatja a nagyérdemű.

Mivel a jelenkor és az elismerésre méltó mérnöki munka is kiemelt szerepet kap a kiállításon, látható lesz többek között Alfa Romeo Giulia és Stelvio modellekhez fejlesztett fékvezérlő egység is, melynek fejlesztése és sorozatgyártása a Continental Hungária budapesti központjában zajlik. Az elektro-hidraulikus MK C1 rendszerben a fékerősítőt és a vezérlőt (ABS és ESC) egy kompakt, súly-hatékony modulba építették be a hazai mérnökök,így az sokkal gyorsabban képes a féknyomást előállítani, mint a hagyományos hidraulikus rendszerek.

A Continental budapesti központjában fejlesztett és gyártott elektro-hidraulikus MK C1-es fékerősítő és vezérlő (ABS és ESC) sokkal gyorsabban képes a féknyomást előállítani, mint a hagyományos hidraulikus rendszerek.
A Continental budapesti központjában fejlesztett és gyártott elektro-hidraulikus MK C1-es fékerősítő és vezérlő (ABS és ESC) sokkal gyorsabban képes a féknyomást előállítani, mint a hagyományos hidraulikus rendszerek.

A nemrég debütált modellekben is használt rendszer megfelel a fejlett vezetői asszisztenciák által támasztott fokozott nyomásdinamikai követelményeknek, továbbá a rekuperatív fékrendszerek és a nagyteljesítményű SUV-ok műszaki elvárásainak is eleget tesz minden további módosítás nélkül.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

Végül, de nem utolsó sorban a kiállítás házigazdája elmondta, hogy a Hungexpo G-pavilonjában található tárlat minden egyes kiállítója élő bizonyítéka annak, hogy a magyar szakértelem, kellő szorgalommal és tehetséggel párosulva hihetetlen potenciált hordoz magában. A világ mobilitásában hagyott lábnyomunk pedig elvitathatatlan ténnyé teszi, hogy műszaki találmányok és formatervek tekintetében Magyarország a járműipar Szilícium-völgye. Március 22-24. között erről mindenki egyénileg is meggyőződhet, ugyanakkor a nyitónapon 13 órakor kezdődő élő show-ban színpadra lépő meghívottak személyes történeteikkel is megerősítik a kiállítás szlogenét, miszerint „ha elég szorgalmas vagy, eljuthatsz a világ tetejére”!

Eközben a címlapon
Knezsik István (j) és a járműipar Oscar-díjasai: dr. Hanula Barna (b), dr. Anisits Ferenc és prof. Stefan Lengyel.
Knezsik István (j) és a járműipar Oscar-díjasai: dr. Hanula Barna (b), dr. Anisits Ferenc és prof. Stefan Lengyel.

Ennek érdekében az Autós Nagykoalíció pályázatot hirdetett olyan 12-18 éves diákok számára, akik érdeklődnek az autóipar bármely területe iránt, és szeretnének találkozni olyan szakemberekkel, akik magyarként világszínvonalú eredményeket értek el a járműgyártás valamely területén. A pályázók és kisérőik számára biztosított ingyenes belépés az AMTS autóshow keretein belül a „Magyarok a Világ Járműgyártásában” kiállítás megnyitójára szól,amely a Hungexpo területén 2019. március 22-én 13 órakor veszi kezdetét, egyúttal a biztosított belépő egész napra érvényes a kiállítás teljes területére. A megnyitó ceremónia után a résztvevő diákok a magyar járműgyártás legismertebb és legsikeresebb képviselőivel folytathatnak kötetlen beszélgetést. 

A meghirdetett pályázat a nagy érdeklődésre való tekintettel lezárult, ugyanis cikkünk megjelenéséig több mint 500 fő jelentkezését rögzítették a szervezők.