kulcsár edina
Ha leesik az elsõ hó, tömegek rohamozzák meg a gumiszervizeket, hogy feltetessék az autóikra a téli gumikat. De milyen a jó téli gumi, és valójában mikor kéne lecserélni?
Megjöttek a tartós hidegek, ez pedig a biztonságos közlekedésre is hatással van: ideje téli gumira cserélni az autók abroncsait! A gumiváltás nemcsak lehetőség, hanem a közlekedés szempontjából kötelező feladat is, hiszen ezzel óvhatjuk a saját és környezetünk életét is.
Ha a levegő átlaghőmérséklete tartósan 7 fok alá csökken, akkor ideje lecserélni a nyári gumikat télire. 7°C alatt ugyanis a nyári gumik anyaga megkeményedik, veszít rugalmasságából, így pedig nehezebben tapad meg az út felületén.
A 7 fok természetesen nem jelenti azt, hogy azonnal rohanni kell a szervizbe, mert 6,9 foknál már nem tapad a nyári gumi – de ilyenkor már nagyobb eséllyel számolhatunk hajnali fagyokkal, és jeges úton a nyári gumi rosszabbul teljesít. A legtöbb őszi megcsúszásos és fékezési baleset pont a hajnali órákban történik, mikor az utakra már letelepszik a megfagyott pára.
A legtöbb autós nem is feltétlenül követi a 7 fokos szabályt, viszont amint leesik az első hó, tömegek rohamozzák meg a szervizeket – ezért is érdemes időben gumit cserélni!
Ez a gumikeverék azonban a kora őszi, nappali meleg aszfalton sokkal könnyebben kopik – ezért elkapkodni sem szabad a gumicserét!
A téli gumi vásárlás nem olcsó mulatság, legjobb esetben is közel 40 ezer forintnál kezdődik egy szett ára, és minél nagyobb az autónk, annál mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni.
Attól viszont, hogy egy gumi drágább, még nem feltétlenül jobb. Érdemes az aktuális autógumi-teszteket olvasgatni, ha nem mozgunk annyira otthonosan a témában, mert ezek pontos és hiteles információkkal rendelkeznek az egyes gyártók téli gumi fajtáit illetően.
Az ADAC német autóklub már el is készítette a 2016/2017-es téli gumi időszakra vonatkozó tesztjét. Kompakt kategóriában a Goodyear Ultra Grip 9 és a Michelin Alpin A4 bizonyult a legjobbnak, a Firestone Winterhawk 3-as és a Kleber Krisalp HP2-es vásárlását nem igazán ajánlják a szakértők. A középkategóriás autók esetében már kiábrándítóbb a helyzet: itt egyedül a Dunlop Winter Sport 5 érdemelte ki az ADAC jó minősítését.
Áthidaló megoldásnak szánták a gyártók, de a négyévszakos gumi tűnik a legrosszabb megoldásnak – ez az abroncstípus ugyanis sem a forró nyári napokon, sem a havas téli utakon nem teljesít tökéletesen. Ezt a gumitípust akkor érdemes választani, ha télen ritkábban vezetünk, hóban pedig ki sem merészkedünk az utakra.