MEDICINA

Nem tudsz aludni a stressz­től? Ki­de­rül, mit lehet el­lene tenni

Olyan stresszes vagy, hogy aludni sem tudsz tőle? Vi­gyázz, mert a ki­al­vat­lan­ság, és a fo­lya­ma­tos fe­szült­ség szá­mos be­teg­ség for­rása lehet, rá­adá­sul hiz­lal is. Aki nem alussza ki magát, az más­nap in­ger­lé­ke­nyebb, tehát az al­vás­hi­ány könnyen stressz-spi­rálba ker­get­het. De vajon mit lehet tenni, hogy ki­pi­hend magad?

Ismerd fel, mitől stresszelsz!

Ha fel tudod ismerni, miért aggódsz, igyekezz még napközben, jóval lefekvés előtt dolgozni rajta. Relaxálj, gondold át a lehetséges megoldásokat, írj stressznaplót, egy a lényeg: ne az ágyban rágódj a problémáidon.

Fotó: 123RF
Figyelj a hálószobára!

Amikor nem tudsz aludni, különleges jelentőséget nyer az egészséges hálószobai környezet. Figyelj oda, hogy se túl meleg, se túl hideg ne legyen a hálószobában, és a matracod, illetve a párnád is kényelmes legyen. Ha kell, aludj külön a párodtól, hogy ne zavarjon a horkolásával, és a házikedvencedet is tarts távol az ágytól.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Zárj ki minden koffein- és alkoholforrást

Ki kell tapasztalnod, mennyire vagy érzékeny a koffeinre, de a legjobb, ha délután 2 után már nem kávézol. De ne csak a kávét és a teát zárd ki, hanem a csokoládét, a forró csokit, a kólát és néhány koffeintartalmú fájdalomcsillapítót is. Az alkohol is hasonló eset: először elálmosít, de azután gátolja a mélyalvást. Épp ezért a szeszes italokat is zárd ki az életedből, ha alvászavarokkal küzdesz.

Fotó: 123RF
Ha éjszaka felébredsz, ne maradj ágyban

Ha éjszaka felébredsz, és nem tudsz visszaaludni, ne stresszeld magad tovább, 20 percnél tovább ne próbálkozz, inkább kelj fel. Csinálj valami pihentetőt vagy unalmasat. Ne kapcsold be a tévét, mert az serkentő hatású, és túl izgalmas könyvet se olvass. Inkább vasalj, vagy olvass valamilyen újságot, és amikor újra elálmosodsz, feküdj vissza. Így az ágyban fekvéshez nem társul újabb stressz.

Fotó: Pinterest
Ha kell, menj orvoshoz!

Ha az álmatlanságod rendszeressé válik, mindenképp fordulj orvoshoz. Ha ugyanis az alvászavar három hónapnál tovább tart, az már orvosi kezelést igényel. Nyugi, nem fogják annyival elintézni, hogy altatót kapsz – inkább komplex életmódtanácsokra számíthatsz, ami megkönnyíti, hogy elaludj.