DIÉTA

Íme, a leg­ha­té­ko­nyabb mód­sze­rek az egész­sé­ges fo­gyás­hoz

Aki fogyni akar, szó sze­rint di­é­ták szá­za­i­ból vá­lo­gat­hat. De vajon me­lyik a leg­jobb, me­lyik­kel lehet egész­sé­ge­sen és tar­tó­san le­fogyni? Íme a szak­em­be­rek által leg­jobb­nak vá­lasz­tott 10 mód­szer!

Mediterrán diéta

Nem csoda, hogy a mediterrán országok lakóinak többsége karcsú, egészséges, és jókedvű. A titok ezeknek az országoknak a hagyományos étrendjében rejlik, amely rengeteg zöldséget és gyümölcsöt, sovány, roston sült húst és halat, teljes kiőrlésű gabonát, olajos magvakat és hüvelyeseket tartalmaz, viszont alig van benne cukor és finomított szénhidrát. Úgy fogyhatsz vele, hogy közben finomabbnál finomabb ételeket eszel, vagyis soha nem érzed magad éhesnek.

Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest
DASH diéta

Ezt az étrendet eredetileg a magas vérnyomással élők állapotának javítására dolgozták ki, de később kiderült, hogy testsúly-csökkentésre is kiválóan alkalmas. Szintén sok gyümölcsöt, zöldséget, sovány fehérjeforrást és hüvelyest tartalmaz, de javasolja a feldolgozott ételek és a cukor mennyiségének korlátozását.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Flexitáriánus diéta

A „rugalmas vegetarianizmus” elve azon alapszik, hogy a vegetáriánusoknak általában alacsonyabb a testsúlyuk, mint a húsevőknek. Ám a rugalmasság nevében ez az étrend a növényi alapanyagok, valamint a tej és a tojás mellett néha, szükség esetén engedélyezi egy kevés hús fogyasztását is. Ezen kívül fehérjeforrásként fogyaszthatók a hüvelyesek és a tofu, az olajos magvak, a tejtermékek és a tojás is.

Termékenységi diéta

Az étrend egy kutatáson alapul, amely kimutatta, hogy azok a nők, akik sok egészséges zsírsavat, teljes kiőrlésű gabonát és növényi fehérjeforrást fogyasztanak, könnyebben esnek teherbe, mint azok, akiknek az étrendje egészségtelen zsírokban, finomított szénhidrátokban és vörös húsokban bővelkedik. A termékenységi diéta ételei serkentik a peteérést, ezzel együtt pedig a teherbe esést. A diéta a zsíros tejtermékek fogyasztását is ajánlja, mivel ezek a kutatások szerint jobbat tesznek a termékenységünknek, mint sovány társaik.

Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest
Ornish-diéta

A Dean Ornish kaliforniai orvosprofesszor által kidolgozott diéta öt kategóriára osztja az ételeket, mégpedig egészségességük szerint. Aki fogyni szeretne, annak a legjobb, ha az első kategóriába tartozó ételekkel tölti fel a bevásárlókosarát: ilyen például a teljes kiőrlésű kenyér, vagy a csirkemell. Ornish doktor a rendszeres sport és a stresszkezelés fontosságát is hangsúlyozza.

Gyulladáscsökkentő diéta

Az étrend kidolgozója, Dr. Andrew Weil úgy véli, hogy egyes ételek gyulladásokat okoznak a szervezetben, mások viszont éppenséggel megszüntetik. Márpedig a gyulladások csökkentése nagyon fontos, hiszen ezek szívbetegséget, daganatokat, vagy akár Alzheimer-kórt is okozhatnak. A gyulladáscsökkentő ételek, például a rostokban gazdag gyümölcsök és zöldségek, az egészséges zsírsavak és a rengeteg víz viszont nemcsak ezeket a betegségeket segítenek kivédeni, hanem fogyasztanak is.

Eközben a címlapon

South Beach diéta

Az étrend a jó és rossz szénhidrátok, valamint a jó és rossz zsiradékok közötti választásra épül. Aki ügyesen választ ezek közül, az sok zöldséget, halat, tojást, zsírszegény tejterméket és húst (például csirkét), teljes kiőrlésű gabonát és olajos magot eszik. A South Beach diéta viszonylag szénhidrátszegény és fehérjedús, bár nem tiltja meg teljesen a szénhidrátok fogyasztását.

Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest
ABS-diéta

Noha ezt a diéták rangsorolását végző amerikai kutatók nem igazolták, az ABS diéta kidolgozói azt állítják, hogy ezzel az étrenddel két hét alatt akár 5 kiló hasi zsírtól is meg lehet szabadulni. Az étrend alapja 12 tápanyagban nagyon gazdag élelmiszer, amely minden szükséges vitamint, ásványi anyagot és rostot tartalmaz, ráadásul segíti az izomépítést és a zsírégetést: az ajánlott ételek között ott van a mandula, a bab, a spenót, a zabpehely, a mogyoróvaj, a málna, az olívaolaj és a teljes kiőrlésű gabonák. Naponta hat alkalommal kell enni, és minden étkezésnél fehérjét is kell fogyasztani.

Zónadiéta

A zónadiéta megalkotója, Barry Sears biokémikus szerint az étel olyan, mint az orvosság: a megfelelő időben a megfelelő adagot kell bevenni belőle. Így egyenletes marad a vércukorszinted, és nem kell attól tartanod, hogy az inzulinszint hullámzása segíti a zsírraktározást. Minden étkezésnél 40 százaléknyi szénhidrátot, 30 százaléknyi fehérjét, és 30 százalék zsírt kell fogyasztani.

Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest
Makrobiotikus diéta

Ez az étrend a belső egyensúly helyreállítását tűzi ki célul. Előnyben részesíti a növényi élelmiszereket, ezek közül is a helyben termesztett idényzöldségeket. A jin és a jang energiákat is figyelembe veszik, és az öt alapíznek (édes, sós, savanyú, keserű és csípős), valamint az öt alapszínnek (sárga, zöld, piros, fehér és fekete) is harmóniában kell lennie egymással. A diéta nemcsak fogyaszt, hanem bizonyos betegségekre is jó hatással van.