kulcsár edina
A taxisok szerint nyerésre állnak az Uberrel szemben, akik viszont változatlanul várják munkatársak jelentkezését. Pedig a közlekedési hatóság friss rendelete szerint szinte mindenben ugyanolyan feltételeknek kell megfelelniük, mint a taxisoknak. Megéri ezután is "uberezni"?
Az egységes országos szabályozáson túl Budapesten az uberes autóknak előírják a taxisokra is érvényes fix hatósági áras szolgáltatást, a kocsiknak a sárga színű festést és a bankkártyaterminált, hogy csak néhány kitételt említsünk a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) kiadott szabályozásából.
Egy hete Fekete Zoltán, az Uber magyarországi képviselője kijelentette, hogy az Uber nem taxi - nem rendelkezik diszpécser központtal, droszttal, a fuvar fizetése nem készpénzben, hanem elektronikusan történik, a rendszer teljesen átlátható és követhető.
Ezután jelen meg az NKH honlapján a leendő Uber-sofőrök személytaxi-szolgáltatásának szabályozása.
Vagyis az Uber ugyan nem taxi, de az NKH szerint aki az Uber égisze alatt fuvaroz, az taxiszolgáltatást végez.
Értelmezési huzavona várható
Az NKH előírja, hogy a sofőröknek adószámot kell kiváltani taxitevékenység végzésére, hozzá taxiengedélyt a járműre, sárga alapszínű rendszámtáblát, szállítható utasonként 50 ezer forint vagyoni letétet, vagy felelősségbiztosítást.
Budapesten a már említetteken kívül taxiállomáshasználati-hozzájárulást, és
Taxi feliratú, szabvány szabadjelzőt.
A %RIPOST% megkereste az Ubert is, hogy az új fejlemény, az NKH kifejezetten a leendő Uber-sofőröknek szóló szabályozásáról mi a véleménye. A hivatalos álláspont szerint:
„Az Uber nem taxi. Éppen ezt igazolja az is, amit a közlekedési hatóság korábban a honlapján is leírt: az Ubernél nincs készpénzmozgás, nincs diszpécser, nincs leintés vagy taxi droszt - mind-mind alapelemei a taxizásnak. (...)
(...) Közösségi személyszállításról van szó, ahol teljesen más a koncepció. Maga a célközönség is más: 55%-uk soha nem vagy alig taxizott az Uber megjelenése előtt. A budapestieknek pedig a 72%-a mondta azt egy friss reprezentatív felmérésben, hogy az Uberre szükség van.”
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a %RIPOST% kérdésére, hogy szerinte ezek után megéri-e uberesként dolgozni, egyértelmű nemmel felelt. Elmondta, hogy az NKH szabályozásával minden szereplő egyenlő feltételekkel vállalkozhat taxis szolgáltatásra Magyarországon. Úgy vélte, hogy ezek után a hatóságok dolga lesz betartatni a hatályba lépő szabályokat.