MEDICINA

Mind­össze napi 4 perc lenne az örök fi­a­tal­ság titka?

Egy új ta­nul­mány sze­rint mind­össze né­hány­szor 4 perc in­ten­zív ke­rék­pá­ro­zás és heti 90 perc séta ha­té­ko­nyan védi a sej­te­ket az öre­ge­dés­től, és ezzel le­las­sít­hatja az öre­ge­dés fo­lya­ma­tát. Ki­pró­bá­lod?
címkék:

Az emberek többsége úgy gondolja, hogy a legalább fél órás edzések az igazán hatásosak. Egy amerikai kutatásból azonban az derült ki, hogy ha hetente tizenkétszer 4 percet teljes intenzitással, majd három percet könnyebb fokozaton kerékpározunk, és emellé még 90 percet sétálunk, máris sokat tettünk az öregedés elkerüléséért – a sport ugyanis segít kijavítani a DNS “meghibásodásait”, amelyek az idősödéssel bekövetkező problémákért felelősek. A Mayo Klinika munkatársai szerint a rövid, intenzív erőfeszítés növeli a fittséget, segít eltüntetni a testzsírt, és csökkenteni a cukorbetegség kockázatát, amellett, hogy hozzájárul a szívbetegségek és bizonyos daganatok kivédéséhez, sőt, a sejtek öregedését is lassítja.

Fotó: Pinterest

A kutatók 72 18-30 éves, valamint 65-80 éves nőt és férfit vizsgáltak intenzív, intervallumos edzés, súlyzós edzés és a hosszabb kerékpározásból és súlyzózásból álló kombinált edzés közben, és a kutatás során többször is mintát vettek a résztvevők izmaiból, hogy a sejtek molekuláris összetételét megvizsgálják, és összehasonlítsák ülő életmódot folytató kortársaik mintáival. Azt tapasztalták, hogy a rövid, de intenzív erőkifejtéssel járó edzés volt a leghatékonyabb. A magas intenzitású intervallumos edzés úgy felpörgeti az anyagcserét, hogy még órákkal az edzés után is gyors fordulatszámon pörög. A sejtek több fehérjét állítanak elő az energiatermelő mitokondriumok számára – épp ez az a funkciójuk, amelyiket az idő múlásával elveszítik.

EZT OLVASTAD MÁR?

Az intervallumos edzést végző, fiatalabb csoport tagjainál 49 százalékos mitokondriális kapacitásnövekedés volt megfigyelhető, míg az idősebbek esetében még drámaibb, 69 százalékos kapacitásnövekedés következett be. Ezek az emberek heti három nap végeztek négyszer négy perc nagy intenzitású kerékpáros edzést, köztük három-három perc könnyebb tekeréssel. Emelett hetente kétszer 45 percet sétáltak a futógépen, alacsony intenzitással. Ez az edzés jobb hatású volt, mint az alsó- és felsőtest heti kétszeri, súlyzós edzése, illetve a heti ötször fél óra kerékpározás heti négy könnyebb súlyzós edzéssel összekötve. Az intervallumos edzés ugyanakkor kevésbé volt hatékony az izomerő növelésében, ami egyébként szintén csökkenni szokott a kor előrehaladtával.

Fotó: Pinterest

A kutatók szerint azoknak, akik korábban nem sportoltak, a legjobb a magas intenzitású intervallumos edzés lenne, de csak úgy, ha három-négy alkalom intervallumos edzést néhány alkalom erősítő edzéssel kombinálnának. A kutatók abban is reménykednek, hogy idővel sikerül olyan gyógyszert kifejleszteni, amely képes a sport öregedésgátló hatásának utánzására a szervezetben.

címkék: