MEDICINA

Ki­de­rült, ve­szé­lyes lehet a kávé! Meg­mu­tat­juk, mikor tilos meg­inni

A kávét szinte min­denki sze­reti, rá­adá­sul egy sor jó ha­tása is van. Mégis akad­nak olyan hely­ze­tek, ami­kor nem aján­la­tos ká­vézni. Mu­tat­juk, mikor.
címkék:

Ha túl forró

Vigyázz a frissen lefőtt, forró kávéval! Ha 65 Celsius-fok fölötti hőmérsékleten fogyasztod, az növelheti a nyelőcsőrák kockázatát. A kávéfőzőből frissen körülbelül 85 Celsius-fokos ital jön ki, és a hideg tej is csak körülbelül 5 fokkal csökkenti a hőmérsékletét. Légy egy kicsit türelmes, és várd meg, míg iható hőmérsékletűre hűl: ez körülbelül 5 percet jelent.

Fotó: Pinterest
Ha hajlamos vagy a szorongásra

Ha folyton feszülnek az idegeid, lehet, hogy érdemes lenne lemondanod a kávéról, mivel a koffein erőteljesen stimulálja az idegrendszert, és támogatja a kortizol stresszhormon termelődését. Ha szorongsz, alvászavaraid vannak, esetleg már pánikrohamot is átéltél, inkább keress koffeinmentes frissítőt, és lefekvés előtt 6 órával már semmiképp ne igyál kávét!

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Ha egyre nagyobb az alváshiányod

Ha nem aludtál jól, valószínűleg jól jön egy kávé. De vigyázz, ha három egymást követő éjjel is 5 óránál kevesebbet alszol, a kávé elveszíti a hatását. Ekkora alváshiány ugyanis annyira károsítja a gondolkodást, hogy a kávé hatása már nem képes ellensúlyozni. Ha semmiképp nem tudsz eleget aludni, hagyd ki a kávét, inkább napközben próbálj 20 percet szundítani, amikor rád tör a fáradtság.

Fotó: Pinterest
Ha túl korán van

Ha hajnalban ledöntesz egy csésze kávét, azzal egyáltalán nem nő az energiaszinted. A felkelés utáni egy-két órában ugyanis eleve magasabb a szervezeted kortizolszintje, ami természetes felpörgést jelent. A legjobb, ha az első kávét 10 és 12 óra között iszod meg, amikor a kortizolszint csökkenni kezd. Így a természetes energiatöbbletre támaszkodsz, amikor pedig ez csökkenni kezd, akkorra tartogatod a kávé erejét. Ha az első kávé túl korán csúszik le, könnyen lehet, hogy két-három órával utána szükséged lesz még egyre, hogy fenntartsd az energiaszintedet, így a nap végére több kávét ihatsz a kelleténél – ez különösen akkor nagy baj, ha például magas a vérnyomásod, vagy refluxod van.

címkék: