MEDICINA

Fáj a gyom­rod? Ezt edd, hogy gyor­san el­múl­jon

El­ron­tot­tad a gyom­rod, vagy el­kap­tál va­lami gyo­mor­ví­rust, és most gyo­mor­fá­jás­sal, hány­in­ger­rel küz­desz? Nem csak annyit te­hetsz, hogy ki­vá­rod, amíg el­mú­lik: egyes éte­lek­től hamar job­ban érzed magad.

Banán

A banán a rizsen, a krumplin és a pirítóson kívül az egyik legjobb gyomornyugtató étel. Sok káliumot tartalmaz, amire nagy szükséged van, ha kiszáradtál a hányástól vagy a hasmenéstől. Természetes cukortartalma akkor is ad egy kis energiát, ha egész nap nem eszel sokat, ugyanakkor nem annyira édes, hogy újra émelyegni kezdj tőle.

Rizs

A rizs és a többi keményítőtartalmú étel, például a krumpli vagy a zabpehely, segítenek helyreállítani a gyomor belső falának védőrétegét, támogatják az emésztést, és általában is nyugtató hatásúak. Ráadásul nem maradnak túl sokáig a gyomorban, és nem idéznek elő savas refluxot.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Almaszósz

Az almaszósz nyugtatja a gyomrot, könnyen emészthető, visszafogja a hasmenést, és ad egy kis energiát. Az almában, különösen a héjában sok a sűrítő hatású pektin – épp ezért, ha székrekedésed van, akkor inkább nyersen, egészben edd az almát, míg hasmenés esetén az almaszósz segít.

Pirítós

A klasszikus gyomorrontásra való diétás ételek egyike. Nem marad sokáig a gyomorban, és nem idéz elő savas refluxot – de a vajat és a lekvárt hagyd le róla, amíg jobban nem leszel.

Leves

A leves, különösen a hagyományos húsleves nagyon jó a háborgó gyomorra: folyadék- és sótartalma pótolja az elvesztett vizet és sót. Ha viszont magas a vérnyomásod, vigyázz, hogy ne legyen nagyon sós a levesed, és ne főzd nagyon zsírosra, hogy könnyen emészthető maradjon.

Keksz

Ugyanabba a kategóriába tartozik, mint a rizs: könnyen emészthető, és nyugtató hatású, egyesek szerint még a felesleges gyomorsavat is felszívja. Ha magas a vérnyomásod, keresd a kevésbé sós, vagy az édes változatot.

Eközben a címlapon

Gyógytea

A koffeinmentes gyógyteák szintén segítenek a felbolydult gyomor megnyugtatásában. A koffein ezúttal nem tesz jót, mivel savas refluxot válthat ki, a gyógyteák közül pedig a mentatea irritálhatja tovább a gyomrodat. A kamilla viszont nyugtató hatása miatt az egyik legjobb választás.

Kókuszvíz

Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest

A kókuszvíz nem csodaszer, de gyomortünetek ellen beválik. Természetes cukortartalma energiát ad, és káliummal, valamint egyéb elektrolitokkal is ellát. Természetes C-vitamin is van benne, ugyanakkor viszont nem veszel vele magadhoz mesterséges ízesítőket.

Gyömbér

Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest

A gyömbértrégóta használják gyomorproblémákra, bár egzakt kutatások eddig nem támasztották alá gyomornyugtató hatását. Ám az tény, hogy sokan arról számolnak be: teaként, vagy mézzel fogyasztva beválik az emésztési gondjaikra.